КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

від 22 березня 2012 року N 3/4-2

Про хід виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" у м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) та Борщівському районі (Тернопільська область)

Заслухавши інформацію начальника відділу експериментальної педагогіки та управління освітою департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Дайко Оксани Анатоліївни про хід виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" (Постанова N 494) у м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) та Борщівському районі (Тернопільська область) та обговоривши доповідну записку, колегія ухвалює:

1. Доповідну записку департаменту загальної середньої та дошкільної освіти "Про хід виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" у м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) та Борщівському районі (Тернопільська область)" взяти до відома.

2. Відділу освіти Борщівської райдержадміністрації та управлінню освіти і науки виконкому Криворізької міської ради продовжити роботу з реалізації Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" (Постанова N 494), а також звернути увагу на ряд невирішених питань, виявлених в ході вивчення, що зазначені у доповідній записці та потребують додаткового вивчення та опрацювання.

3. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій розглянути стан впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій.

4. Департаменту економіки та фінансування (Даниленко С. В.) разом з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О. А.) та департаментом загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О. В.) запропонувати механізм передачі до загальноосвітніх навчальних закладів комп'ютерної техніки, списаної від банківських установ та інших підприємств.

5. Державній службі інтелектуальної власності (Паладій М. В.) розглянути можливість та опрацювати механізм передачі списаної комп'ютерної техніки до загальноосвітніх навчальних закладів Борщівського району Тернопільської області.

6. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника міністра Жебровського Б. М.

 

Голова колегії,
Міністр

Д. В. Табачник


 

Додаток


Колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України


Про хід виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" (Постанова N 494) у м. Кривий Ріг (Дніпропетровська область) та Борщівському районі (Тернопільська область)

Доповідна записка

На виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року (далі - Програма), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. N 494 "Про затвердження Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року" (Постанова N 494), Міністерством здійснюється організаційна робота з реалізації заходів, визначених Програмою.

Так, наказом від 3 серпня 2011 року N 931 (План N 931) затверджено План заходів з виконання Програми.

Листом від 24.06.2011 N 1/9-493 (Методичні рекомендації N 1/9-493) до Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управлінь освіти обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій надіслано методичні рекомендації щодо навчання вчителів основ інформаційно-комунікаційних технологій.

Відповідно до плану роботи міністерства здійснено вивчення стану реалізації Програми (Постанова N 494) у Борщівському районі Тернопільської області та м. Кривий Ріг Дніпропетровської області. Наказом від 01.02.2012 р. N 92 утворено відповідну комісію, до складу якої включено представників департаменту загальної середньої та дошкільної освіти міністерства, Інституту інноваційних технологій та змісту освіти, а також Державної інспекції навчальних закладів України.

Комісія вивчала роботу органів управління освітою та загальноосвітніх навчальних закладів з виконання Програми (Постанова N 494) з виїздом на місця.

Так, члени комісії відвідали Борщівський район 8 - 9 лютого 2012 року, а м. Кривий Ріг 20 - 21 лютого 2012 року.

В ході роботи комісії на місцях вивчались: наявна нормативно-правова база, створення на базі шкільних методичних кабінетів робочих місць для вільного доступу до електронних інформаційних ресурсів, забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів комп'ютерною технікою, під'єднання загальноосвітніх навчальних закладів до Інтернету, наявність шкільних сайтів та їх діяльність, упровадження системи сучасних курсів підвищення кваліфікації вчителів різного рівня щодо ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій.

За результатами вивчення зазначених питань у Борщівському районі комісія зробила такі висновки.

Загальна інформація

В районі функціонує 61 загальноосвітня школа, де навчається - 6725 учнів, з них:

- міські школи - 6, в них - 1923 учні;

- сільські школи - 55, в них - 4802 учні;

- шкіл I - III ступенів - 19, в них - 4314 учнів;

- шкіл I - II ступенів - 24, в них - 2154 учні;

- шкіл I ступеня та НВК - 18, в них - 257 учнів.

У 33 дошкільних навчальних закладах і 9 НВК виховується 1406 дошкільнят.

Навчально-виховний процес в загальноосвітніх закладах району здійснюють 978 педагогів, з них: 737 - спеціалісти, магістри (вища освіта), 17 - бакалаври (незакінчена вища), 37 - молодші спеціалісти (середня спеціальна).

Викладання інформатики

Станом на 01.09.2011 р. в навчальних закладах району інформатику викладають 55 вчителів, з них: з вищою кваліфікаційною категорією - 12, першою - 13, другою - 10, "спеціаліст" - 20, що відповідно становить: 22 %, 23 %, 15 %, 35 %. Шість вчителів мають звання "старший вчитель" та один - "вчитель-методист".

Впровадження ІКТ

На виконання Указів Президента України N 1497/2005 "Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій", N 926/2010 від 30 вересня 2010 року "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року N 494 "Про затвердження Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року" (Постанова N 494) в регіоні схвалено такі документи:

- розпорядження голови обласної державної адміністрації від 10 серпня 2011 року N 613 "Про заходи щодо впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій" (Розпорядження N 613);

- наказ управління освіта і науки облдержадміністрації від 15.08.2011 р. N 578 "Про заходи щодо впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій";

- видано розпорядження голови Борщівської районної державної адміністрації від 01.09.2011 року N 455 "Про заходи щодо впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій";

- наказ відділу освіти Борщівської райдержадміністрації від 09.09.2011 р. N 366, яким затверджено заходи щодо розв'язання комплексу завдань з поліпшення якості шкільної освіти шляхом використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, створення умов для поетапного переходу до нового рівня освіти в районі на їх основі.

- відповідні накази видані керівниками навчальних закладів із встановленням конкретних термінів виконання заходів та призначенням відповідальних за їх виконання.

Проте при вивченні документації у загальноосвітніх закладах району деяким керівникам загальноосвітніх навчальних закладів зауважено на необхідності коригування наказів з метою приведення їх у відповідність до вимог ведення шкільної документації.

Відповідно до програми "Інформаційні і комунікаційні технології в освіті і науці" в навчальні заклади району станом на 01.02.2012 року поставлено 41 навчальний комп'ютерний комплекс (НКК):

N
п/п

Школи

Кількість ЗНЗ

Кількість НКК

Відсоток забезпечення НКК

Кількість мультимедійних проекторів

1

Загальноосвітні школи I - III ступенів

19

24

100

8

2

Загальноосвітні школи I - II ступенів

24

17

70

1

3

Всього

43

41

83

9


Враховуючи наповнюваність класів учнями, у низці навчальних закладів встановлено по два НКК (Борщівська ЗОШ I - III ст. N 1, Борщівська ЗОШ I - III ст. N 3 ім. Р. Андріяшика, Мельнице-Подільська ЗОШ I - III ст., Скала-Подільська ЗОШ I - III ст. Циганська ЗОШ I - III ст., визначена Міністерством освіти і науки України та управлінням освіти і науки облдержадміністрації як заклад, на базі якого проводиться апробація електронних засобів навчального призначення). На сьогодні у районі число комп'ютерів відповідає співвідношенню 17 учнів на 1 комп'ютер.

В навчальних закладах, які було відвідано під час перевірки, використовується ліцензійне програмне забезпечення, оскільки всі НКК отримано 2005 року з необхідним програмним забезпеченням.

Актуальним питанням залишається використання вже наявної в школах комп'ютерної техніки. Так, навчальне навантаження на НКК складає в середньому по району 18 год. на тиждень.

Кількість комп'ютерів, що використовуються в навчально-виховному процесі, - 398, однак 113 з них, що становить 28 % від загальної кількості, встановлені до 2005 року, - застарілі і потребують модернізації.

Відділом освіти заплановані на 2012 рік кошти для ремонту та модернізації комп'ютерної техніки.

Підключення до мережі Інтернет

До всесвітньої мережі Інтернет за допомогою фірм-провайдерів під'єднано усі 43 навчальних заклади, у яких встановлено НКК (19 -ЗНЗ I - III ст., 24 ЗНЗ - I - II ст.).

У зв'язку із економічною кризою та проблемами, що виникли у фінансуванні, починаючи із 2008 року відділом освіти райдержадміністрації, районним методичним кабінетом проводиться системна робота щодо залучення коштів місцевих бюджетів і спонсорських надходжень для комп'ютеризації загальноосвітніх навчальних закладів та оновлення наявних НКК.

З цією метою відділом освіти, методичним кабінетом, керівниками навчальних закладів проведено моніторинг наявності персональних комп'ютерів у педагогічних працівників та учнів, за результатами якого сформовано відповідну базу даних. Сьогодні із 1161 педагогічного працівника власні ПК мають - 720, що становить 62 %, до мережі Інтернет підключено 662 (57 %).

  

Діаграма 1. Технічне оснащення педагогічних працівників Борщівського району.

   

   

Діаграма 2. Оснащення педагогічних працівників
Борщівського району персональними комп'ютерами.

Діаграма 3. Підключення педагогічних працівників
Борщівського району до мережі Інтернет.


Із 6725 учнів - 3568 мають персональні комп'ютери, що становить 53 %. До мережі Інтернет підключено 3228 (48 %).

  

Діаграма 4. Технічне оснащення учнів Борщівського району.

У 15 школах району створені власні сайти; відповідно до наказу районного методичного кабінету від 16.01.2012 р. N 2 у квітні 2012 року буде проведено районний конкурс шкільних сайтів та сайтів педагогічних працівників.

При вивченні стану функціонування освітніх сайтів керівництву району було зауважено про складності пошуку необхідних сайтів у мережі Інтернет. Надано рекомендації щодо розміщення посилань на сайти навчальних закладів, районного відділу освіти та районного методичного кабінету на сторінках, що часто відвідуються освітянами.

Підготовка педагогічних працівників з оволодіння ІКТ

Наказом відділу освіти від 26 листопада 2004 року N 235 розпочато впровадження педагогічного експерименту щодо підвищення кваліфікації вчителів ЗНЗ відповідно до навчальної програми курсу "Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі". З цього часу щорічно видаються накази відділу освіти щодо навчання вчителів за програмою "Intel®. Навчання для майбутнього" та "Microsoft. Партнерство у навчанні". Районним методичним кабінетом та керівниками загальноосвітніх шкіл організовано відповідне навчання педагогів. Станом на 01.09.2011 р. пройшли підготовку для роботи із комп'ютерною технікою за програмою Intel® - 673 вчителі (59 %) та Microsoft - 350 осіб (30 %).

Результати навчання наведено в таблицях:

Програма "Intel®. Навчання для майбутнього"

Роки

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Кількість вчителів

20

115

225

110

118

74

11


Програма "Microsoft. Партнерство у навчанні"

Роки

2007

2008

2009

Кількість вчителів

140

128

82


Вчителі, які не пройшли курси "Microsoft. Партнерство у навчанні", "Intel®. Навчання для майбутнього", проходили протягом 2011 року самостійно "Курс з цифрових технологій", після чого здавали сертифікаційний тест.

З метою ознайомлення вчителів з особливостями викладання курсу інформатики, ефективного використання сучасної комп'ютерної техніки, створення умов для поетапного переходу до нового рівня освіти 5 шкіл району визначені методичними.

Для з'ясування навченості педагогічних працівників щодо рівнів володіння ІКТ, наказом відділу освіти від 23.01.2012 року N 31 створено чотири робочі групи та проведено відповідний моніторинг.

Результати моніторингу показали, що із 1161 педагогічного працівника району (включаючи адміністрацію, педагогів-організаторів та шкільних психологів) на рівні початківця підготовлені всі, з них навичками ІКТ на рівні користувача володіють 215, на рівні експерта - 23.

  

Діаграма 5. Підготовленість вчителів за рівнями щодо використання ІКТ

З метою підвищення рівня оволодіння вчителями навичками ІКТ адміністраціями загальноосвітніх навчальних закладів розроблені графіки роботи комп'ютерних класів. Після завершення занять вчителі за допомогою вчителя інформатики проходять навчання з використання різноманітних комп'ютерних програм у навчально-виховному процесі, створення фрагментів уроків у програмі Power Point.

Вчителі тих навчальних закладів, де ще не встановлено НКК, проходять навчання з оволодіння навичками ІКТ у школах, оснащених комп'ютерними комплексами, до яких ці заклади прикріплені.

При проходженні чергової атестації усі вчителі дистанційно здають залік, розроблений обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, а також для допуску до захисту мають очно пройти тест за комп'ютером.

В ході відвідування навчальних закладів членами комісії запропоновано вчителям пройти тестування з метою вивчення можливостей використання наявної комп'ютерної техніки при підготовці по уроків. Вчителям, які були присутні в школі на момент перевірки, було запропоновано заповнити анкети в присутності членів комісії.

В 3-х загальноосвітніх навчальних закладах, в яких було технічно забезпечено можливість виходу в Інтернет, вчителі заповнювали анкети онлайн (86 вчителів).

В Борщівській ЗОШ I - III ст. N 2, Скала-Подільскій ЗОШ I - II ст. вчителі заповнювали анкети в електронному вигляді (16 вчителів). Таким чином, анкетування пройшло 102 особи.

Під час проведення тестування у переважної більшості вчителів не виникало проблем із заповлення анкет онлайн чи в електронному вигляді.

Водночас, у деяких навчальних закладах при заповненні анкет поодиноко (1 - 2 випадки) у вчителів спостерігалась невпевненість у користуванні комп'ютером, про що було зазначено керівнику навчального закладу та вчителям інформатики.

Основні результати анкетування наступні.

Віковий склад вчителів, які проходили тестування відображено у діаграмі 6.

  

Діаграма 6.

Власний досвід роботи з комп'ютером більшість вчителів (67 %) оцінили як "Працюю на комп'ютері впевнено". 33 % - в загальних рисах знають як набирати текст. (Див. діаграму 7)

ЧИ МАЄТЕ ВИ ДОСВІД РОБОТИ З КОМП'ЮТЕРОМ?

  

Діаграма 7.

Вчителі найбільш впевнено працюють у таких програмах Microsoft Word (29 %), Power Point (27 %). (Див. діаграму 8)

В ЯКИХ ПРОГРАМАХ MS OFFICE ВИ ПРАЦЮЄТЕ ВПЕВНЕНО?

  

Діаграма 8.

Професійні досягнення

Педагогічні працівники району є активними учасниками процесу інформатизації. В цьому навчальному році район визначено пілотним в реалізації Національного проекту "Відкритий світ", до якого залучені Борщівські ЗОШ I - III ст. NN 1, 2, 3, Скала-Подільська, Мельнице-Подільська ЗОШ I - III ст., координатором-тренером є вчитель інформатики Мельнице-Подільської ЗОШ I - III ст. - Босий Ігор Михайлович; та проекту "Щоденник.ua" - Скала-Подільська ЗОШ I - III ст., адміністратор - Войцехівська Світлана Володимирівна. Вчитель інформатики Борщівської ЗОШ I - III ст. N 1 Сарабун Л. В. була переможцем II та учасником III туру Всеукраїнського конкурсу "Вчитель року" в номінації "Інформатика".

Педагогічні працівники широко використовують у своїй діяльності електронні підручники, програми для перевірки знань, засоби мультимедії.

Саламаха Ольга Миколаївна - (вчитель образотворчого мистецтва та художньої культури Борщівської ЗОШ I - III ст. N 2) створила мережевий ресурс "Освітня хвиля" (http://pedagog.net.ua/), який визнано сайтом-переможцем у номінації "Сайти загального спрямування" у Всеукраїнському конкурсі персональних сайтів, що проводився видавництвом "Шкільний світ". Саламаха О. М. - фіналіст сьомого Всеукраїнського конкурсу "Вчитель-новатор - 2011" (диплом II ступеня), разом із своїми вихованцями бере участь у телекомунікаційних проектах (категорія - національні) "Школа майбутнього", "Моє місто", "Український фен-шуй". У проекті "Мой кейс-Веб-2.0", що мав статус міжнародного, за створення "Кейсу педагога О. М. Саламахи" нагороджена дипломом III ступеня.

Вчителька світової літератури Борщівської ЗОШ I - III ст. N 2 Чоловська О. С. створила електронні підручники із світової літератури для 5 - 9, 11 класів, працює над аналогічним підручником для 10 класу. Для ефективності роботи нею створено сайт кабінету "Світ літератури", який систематично поповнюється новими матеріалами (мультимедійним супроводом уроків), створеними вчителем і учнями.

За результатами вивчення зазначених питань у м. Кривий Ріг комісія зробила такі висновки.

Загальна інформація

В місті функціонують 139 загальноосвітніх навчальних закладів, в яких навчаються - 61425 учнів, з них:

- міські школи - 139, в них - 61425 учні;

- шкіл I - III ступенів - 124

- шкіл I - II ступенів - 13

- шкіл I ступеню - 2.

Навчально-виховний процес в загальноосвітніх закладах міста здійснюють 5440 педагогів, з них: з вищою кваліфікаційною категорією - 2858, першою - 1037, другою - 629, "спеціаліст" - 764, без звання - 152. 671 вчитель має звання "старший вчитель" та 1157 - "вчитель методист", вихователь-методист - 24, старший вихователь - 3, психолог - методист - 8.

Впровадження ІКТ

В регіоні схвалено такі документи:

- План заходів управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради з виконання Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2012 року, затверджений рішенням колегії управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради від 21.04.2011

- Наказ головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 11.07.2011 N 589/0/212-11 "Про подальший розвиток єдиного інформаційно-освітнього простору області"

- Наказ головного управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 12.10.2011 N 796/0/212-11 "Про забезпечення ефективної організації єдиного інформаційно-освітнього простору області"

- в місті видано відповідні накази керівників навчальних закладів із встановленням конкретних термінів виконання заходів та призначенням відповідальних за їх виконання.

Проте при вивченні документації у загальноосвітніх закладах міста деяким керівникам загальноосвітніх навчальних закладів зазначено на необхідності коригування наказів з метою приведення їх у відповідність до вимог ведення шкільної документації.

Відповідно до програми "Інформаційні і комунікаційні технології в освіті і науці" в навчальні заклади району станом на 01.02.2012 року поставлено 155 навчальних комп'ютерних комплексів (НКК). У 16 закладах освіти обладнано по 2 комп'ютерні класи, у 2 закладах по З НКК.

Загальна кількість комп'ютерів в місті складає 3019, однак 1827 з них, встановлені до 2005 року - застарілі і потребують модернізації, а 219 - технічно несправні.

У 2011 році з міського бюджету на придбання комп'ютерної техніки було спрямовано 2 млн. 495,2 тис. грн. За ці кошти придбано:

1. Комп'ютерне обладнання для Центрально-Міського ліцею (1,9 млн. грн.), а саме 421 учнівський нетбук, 30 комп'ютерів для вчителів, 1 маршрутизатор, 1 сервер, 13 мультимедійних проекторів та 13 інтерактивних дошок.

2. Комп'ютерне обладнання для Криворізької загальноосвітньої школи I - III ступенів N 103 (489,0 тис. грн.), а саме: 64 комп'ютери, 5 ноутбуків, 1 проектор.

Існує проблема використання у навчальних закладах неліцензованого програмного забезпечення, оскільки прикладне програмне забезпечення навчального призначення, запропоноване для використання в ЗНЗ, не працює на безкоштовній операційній системі Linux.

На сьогодні число комп'ютерів відповідає співвідношенню 25 учнів на 1 комп'ютер, при цьому в середньому по області цей показник дорівнює 17,3 учня на 1 комп'ютер.

З метою участі Криворізьких загальноосвітніх шкіл у проекті Єдиного простору Дніпропетровщини з міського бюджету виділено кошти в сумі 116,0 тис. грн., за рахунок яких придбано 4 мультимедійні дошки та 4 проектори.

Впроваджено програмне забезпечення "Курс: Школа", яке дозволило створити єдину систему збору, обробки та зберігання інформації в розрізі закладів. На впровадження даної програми з міського бюджету було спрямовано 198,2 тис. грн.

З метою впровадження сучасних інформаційних технологій всім закладам освіти нового типу за рахунок коштів міського бюджету у 2011 році було придбано електронні підручники, комплект педагогічних програмних засобів, який налічує атласи, інтерактивні і контурні карти на суму 79,0 тис. грн.

7 закладів міста є пілотними школами з впровадження національного проекту "Відкритий світ". У 2010, 2011 роках КЗШ N 114 та Криворізька Тернівська гімназія отримали НКК у складі 8 одиниць: 7 комп'ютерів для учнів, 1 ноутбук.

Актуальним питанням залишається технічне обслуговування вже наявної в школах комп'ютерної техніки. Рішенням сесії Криворізької міськради N 842 від 29.12.2011 для обслуговування комп'ютерної техніки з 01.09.2012 до штатних розписів загальноосвітніх навчальних закладів вводиться посада "інженера-електронщика".

На базі навчальних закладів міста здійснюється апробація 17 електронних підручників та навчальних посібників. Учителі зазначених закладів працюють за авторськими програмами та підручниками, затвердженими вченою радою Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Підключення до мережі Інтернет

До всесвітньої мережі Інтернет за допомогою фірм-провайдерів (Укртелеком, МТС) під'єднано усі навчальні заклади. Але в окремих навчальних закладах існують проблеми з фільтрацією несумісного з освітнім процесом контенту.

У зв'язку із проблемами, що виникли у фінансуванні, міським відділом освіти проводиться системна робота щодо залучення коштів місцевих бюджетів і спонсорських надходжень для комп'ютеризації загальноосвітніх навчальних закладів та оновлення наявних НКК. Завдяки цьому Криворізькому центрально-міському ліцею та КЗШ N 103 у 2011 році встановлено відповідно 451 та 66 комп'ютерів. Це дає можливість забезпечити виконання навчальних програм з інформатики, проводити навчання педагогічних працівників, підвищувати рівень навчально-виховного процесу.

З цією метою активно використовуються наявні персональні комп'ютери у педагогічних працівників та учнів.

Всі школи міста створили власні сайти.

Важливою тенденцією розвитку освітньої галузі Криворіжжя є створення в місті єдиного інформаційного освітнього простору, складовими якого є: сайти управління освіти і науки, Інноваційно-методичного центру, районних відділів освіти, загальноосвітніх навчальних закладів, дошкільних закладів.

Підготовка педагогічних працівників з оволодіння ІКТ

З 2005 року на базі регіональних центрів у кожному районі міста організовано проведення курсів підвищення ІКТ-компетентності вчителів.

Станом на вересень 2011 року 75 % педагогів пройшли курсову підготовку за програмою "Основи ІКТ", розробленою обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти. На виконання Державної цільової програми "Сто відсотків" (Постанова N 494) у період з вересня 2011 по січень 2012 року в місті було організовано роботу щодо 100 % проходження педагогами цих курсів.

Продовжується робота курсів для педагогів за програмою "Intel. Навчання для майбутнього" на базі регіональних центрів згідно з графіком ДОІППО. У 2011 році 300 вчителів отримали сертифікати цих курсів, у 2012 році планується охопити ще 340 вчителів.

У місті працюють 20 регіональних тренерів курсів "Intel®. Навчання для майбутнього", серед яких 2 - тренери-методисти. У 2011 році 7 тренерів пройшли майстер-клас для педагогів-тренерів на базі ДОІППО, у 2012 році пройдуть 5.

У загальноосвітніх навчальних закладах міста працюють 178 вчителів інформатики, серед яких 3 (бакалавр) із незакінченою вищою освітою, 68 спеціалістів, 39 спеціалістів II категорії, 20 спеціалістів I категорії, 48 спеціалістів вищої категорії, 13 мають звання "старший вчитель", 7 - звання "вчитель-методист".

Для підвищення кваліфікації вчителів інформатики у рамках обласного експерименту на базі Криворізького гуманітарно-технічного ліцею N 129 четвертий рік проводяться експериментальні курси безперервної підготовки вчителів інформатики. До складу групи входять 25 вчителів міста.

Загалом станом на 01.01.2012 р. 100 % учителів пройшли підготовку для роботи із комп'ютерною технікою за вищезазначеними програмами.

Вчителі, які не пройшли курси "Microsoft. Партнерство у навчанні", "Intel®. Навчання для майбутнього", проходили протягом 2011 року самостійно "Курс з цифрових технологій", після чого здавали сертифікаційний тест.

З метою підвищення рівня оволодіння вчителями навичками ІКТ адміністраціями загальноосвітніх навчальних закладів розроблені графіки роботи комп'ютерних класів. Після завершення занять вчителі за допомогою вчителя інформатики проходять навчання з використання різноманітних комп'ютерних програм у навчально-виховному процесі, створення фрагментів уроків у програмі Power Point.

Удосконалюється система післядипломної педагогічної освіти. Запроваджена практика проходження виїзних курсів підвищення кваліфікації вчителів при Криворізькому педагогічному інституті Державного навчального закладу "Криворізький національний університет". На регіональному рівні при загальноосвітніх навчальних закладах міста проводяться курси "Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі" та "Основи ІКТ". Оновлення змісту підготовки та перепідготовки педагогічних працівників здійснюється шляхом впровадження багаторівневої системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників.

Педагогічні працівники міста широко використовують у своїй діяльності 2589 одиниць прикладного програмного забезпечення, у тому числі 830 з предметів природничо-математичного циклу, 1716 гуманітарного циклу, електронні підручники, програми для перевірки знань, засоби мультимедії (115 мультимедійних проекторів).

В ході відвідування навчальних закладів членами комісії запропоновано вчителям пройти тестування з метою вивчення можливостей використання наявної комп'ютерної техніки при підготовці до уроків.

Анкетування пройшло 29 осіб.

Під час проведення тестування у переважної більшості вчителів не виникало проблем із заповненням анкет он-лайн чи в електронному вигляді.

Водночас, у деяких навчальних закладах при заповненні анкет поодиноко (1 - 2 випадки) у вчителів спостерігалась невпевненість у користуванні комп'ютером, про що було зазначено керівнику навчального закладу та вчителям інформатики.

Основні результати анкетування наступні.

Віковий склад вчителів, які проходили тестування відображено у діаграмі 1.

ВАШ ВІК?

  

Діаграма 1.

Власний досвід роботи з комп'ютером більшість вчителів (83 %) оцінили як "Працюю на комп'ютері впевнено". 17 % - в загальних рисах знають як набирати текст (див. діаграму 2).

ЧИ МАЄТЕ ВИ ДОСВІД РОБОТИ З КОМП'ЮТЕРОМ?

  

Діаграма 2.

Кількість вчителів, які працюють в тій чи іншій програмі, представлена на діаграмі 3:

  

Діаграма 3.

Професійні досягнення

Міська комунальна установа "Інноваційно-методичний центр" використовує сучасні Інтернет-технології для допомоги вчителям у підготовці учнів до участі в предметних олімпіадах. В поточному році на сайті центру в розділі "Крок до Олімпу" розміщено завдання предметних олімпіад різного рівня та способи їх розв'язання.

Всі перевірені заклади мають власні сайти, створені з використанням сучасних Інтернет-ресурсів. Користування засобами Інтернету надає педагогам можливість публікуватися в Інтернет-виданнях, створювати мережеві спільноти, обмінюватися досвідом та наробками з колегами.

Учні міста є постійними учасниками і призерами I та II етапів конкурсу-захисту наукових робіт з інформатики МАН, II та III етапів Всеукраїнської олімпіади з інформатики та інформаційних технологій, беруть участь та є призерами обласного відкритого конкурсу учнівської молоді з користування ПК, програмування та WEB-дизайну.

Прикладом перспективного досвіду з впровадження інформаційно-комунікаційних технологій є робота вчителів початкових класів Криворізької гімназії N 127, які створили і активно використовують власні сайти. Також власні сайти мають вчителі КЗШ N 125. Педагоги КЗШ N 42 беруть участь у VIII Всеукраїнському конкурсі "Вчитель-новатор", який компанія "Майкрософт Україна" проводить за підтримки Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

На сьогодні інформаційно-комунікаційні технології стали неодмінним інструментом і в роботі адміністрацій більшості шкіл міста. Поширеною практикою є використання мультимедійних засобів під час проведення заходів та форумів різного рівня, що стосуються питань розвитку освіти, засідань методичних об'єднань, педагогічних рад, батьківських зборів тощо.

Активне використання педагогічними працівниками ІКТ у навчально-виховному процесі позитивно позначається на покращенні рівня навченості школярів.

Особливої уваги заслуговує робота Криворізької загальноосвітньої школи I - III ступенів N 12. Директор Рижкова Марина Сергіївна, вчитель інформатики Сізікова Ірина Вікторівна. Вчителі школи створили власні мультимедійні посібники:

- "Підготовка до школи" - вчитель початкових класів Сімон Валерія Павлівна,

- "Навчання грамоти" посібник для 1 класу - вчитель початкових класів Сімон Валерія Павлівна,

- "Жива і нежива природа" посібник з природознавства, 3 клас - вчитель початкових класів Сашевська Наталія Вікторівна,

- "Небесні тіла" посібник з природознавства, 5 клас - вчитель географії та природознавства Петренюк Ганна Петрівна.

В школі працює гурток "Аніграфьонок" для учнів 3 - 4 класів. В 2009 році гуртківцями був створений фільм "Пустота" для показу під час проведення уроків з основ здоров'я та виховних заходів про шкідливі звички для учнів 5 - 11 класів. "Берегите своих детей", створений в 2011 році для показу на батьківських зборах. Автори: вчитель початкових класів Сімон В. П., вчитель-логопед Коломоєць Т. В. "Візитка школи", створений в 2010 році з метою реклами діяльності школи серед мешканців мікрорайону. Автори: вчителі Сашевська Н. В., Сізікова І. В. "Дослідження Всесвіту", створений в 2008 році для показу на уроках астрономії для учнів 11 класу та уроках природознавства 5 класу. Творча робота учня 11 класу Сізікова Віктора. Керівник роботи: Петренюк Г. П. "Оптичні ілюзії", створений в 2011 році для показу на уроках фізики для учнів 7 класу. Творча робота учнів 8 класу Яценко Олексія, Сізікової Валентини, Любчич Єлизавети. Керівник роботи: вчитель фізики Лоза Юлія Станіславівна.

Криворізький гуманітарно-технічний ліцей N 129 - експериментальний навчальний заклад Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України з проблеми моделювання особистісно орієнтованого освітнього простору.

Метою функціонування ліцею є накопичення, відбір та запровадження оптимальних умов розвитку особистості усіх категорій учасників навчально-виховного процесу.

Директор ліцею - Погрібна Неля Сергіївна, кандидат педагогічних наук.

Криворізький гуманітарно-технічний ліцей функціонує впродовж 20 років. На сьогодні в ньому є 18 класів. За структурою в ліцеї функціонує підготовче відділення (5 - 7 класи), класи поглибленого вивчення предметів природничо-математичного та лінгвістичного профілів. Крім того, в межах ліцею запроваджено діяльність факультету довузівської підготовки.

З метою розширення освітнього простору та виходу за рамки класно-урочної системи в ліцеї запроваджено систему дистанційного навчання з окремих предметів (фізика, інформатика, суспільствознавство, історія, біологія), систему роботи з обдарованими учнями (учасники олімпіад, члени МАН та учасники проектно-творчої ліцейської сесії). Крім того, на разі розроблено та частково запроваджено освітньо-моніторингову систему розвитку особистості ліцеїста за індивідуальними освітніми траєкторіями.

Для реалізації визначених завдань створено систему ІКТ-підтримки навчально-виховного процесу. Протягом останніх 4 років (з 2007 року) в ліцеї створено медіа-центр, на базі якого проводяться уроки з усіх предметів з сучасними інформаційно-комп'ютерними технологіями, працює АРТ-релакс студія, за допомогою якої створено умови розвантаження учнів після основної частини навчального дня. Крім того, обладнано Інтернет-центр у бібліотеці, центр інформаційно-комп'ютерного обслуговування навчально-виховного процесу для вчителів.

Для здійснення постійного особистісного, професійного та морального зростання в ліцеї створено систему корпоративної післядипломної освіти. Однією із форм якої є участь у семінарах в режимі online. Крім того, забезпечується доступ до електронних професійних видань України, Росії, Польщі, США.

Курс інформатики викладається за авторською програмою (автор - вчитель інформатики ліцею М. Е. Єгорова). Програму схвалено на засіданні комісії МОНмолодьспорту України (лист N 14/18-Г-689 від 04.08.2011 р.). Дана програма передбачає вивчення інформатики адаптовано до всіх підрозділів ліцею (підготовчого відділення - 5 - 7 класи, природничо-математичного, лінгвістичного та окремо для учнів, що виявили підвищений інтерес до вивчення предмета). Зміст предмета зорієнтовано не тільки на вивчення алгоритмів, програмування, інформаційних технологій, але й на розвиток світогляду учнів у контексті системно-інформаційного підходу. Викладання предмета здійснюється на підставі таких принципів:

- принцип мотивації пізнання;

- принцип психологічної відповідності;

- принцип забезпечення права вибору та опори на власний світогляд;

- принцип вільного "переключення" точки зору;

- принцип "пронизуючого" системно-інформаційного аналізу.

Крім того, учителем інформатики М. Е. Єгоровою створено, запроваджено і активно використовується в педагогічній практиці так званий "електронний навчальний простір" (ЕНП). ЕНП - це сукупність електронних засобів, прийомів, методів та змісту, метою яких є навчання, корегування та прогнозування навчальної діяльності учнів. Створення ЕНП дає можливості щодо вирішення таких проблем:

- відхід від традиційного уроку, розвиток мотивації до навчання, зростання інтересів до вивчення предмета;

- створення умов для отримання такої кількості знань, яку потребує учень;

- постійне перебування в освітньому просторі через використання дистанційного навчання, набуття можливостей працювати за індивідуальним графіком в режимі випередження або ж навпаки; здійснення самоконтролю, прогнозування власних перспектив розвитку;

- полегшення у вивченні предмета через підбір та створення спеціальних посібних, опорних схем тощо, можливості отримання online консультацій.

Моніторинг педагогічної практики вчителя Єгорової М. Е. ще раз доводить високий рівень результативності її діяльності, здатність зацікавити та навчити практично кожного учня.

За значні досягнення у діяльності щодо створення умов духовного розвитку особистості ліцей було нагороджено Грамотою Митрополита Київського і всієї України, предстоятеля Української Православної Церкви Московського Патріархату Володимира (08.11.2007 року) та Орденом Української Православної Церкви Нестора Літописця (09.11.2011 року).

Підсумки

Підсумовуючи результати вивчення стану виконання Програми у Борщівському районі та м. Кривий Ріг, слід зазначити наступне:

1. На виконання наказу МОНмолодьспорту від 3 серпня 2011 року N 931 (План N 931) місцевими органами управління освітою затверджені плани заходів з виконання Програми

2. У методичних кабінетах навчальних закладів створюються робочі місця для вільного доступу до електронних ресурсів. Так, відповідно до заходів управління освіти і науки виконкому Криворізької міської ради станом на 01.02.2012 створено 40 робочих місць.

3. У Борщівському районі навчально-комп'ютерними комплексами забезпечено 83 % навчальних закладів, а в м. Кривий Ріг - 100 %. Проте, із загальної кількості комп'ютерів є технічно несправні, частина морально застарілі, певна кількість використовуються для управлінсько-господарської діяльності;

У Кривому Розі за період 2009 - 2010 років усі загальноосвітні заклади міста були підключені до мережі Інтернет. З 2011 року загальноосвітні заклади міста входять до Дніпропетровської обласної освітньої мережі. Слід зазначити, що оплата за користування мережею здійснюється за рахунок міського бюджету.

Відповідна робота проводиться і у Борщівському районі, на сьогодні в районі підключено всі 43 навчальних заклади (83 %), у яких встановлені НКК. При вивченні стану функціонування освітніх сайтів у Борщівському районі керівництву району було зазначено на складності пошуку необхідних сайтів у мережі Інтернет. Надано рекомендації щодо розміщення посилань на сайти навчальних закладів, районного відділу освіти та районного методичного кабінету на сторінках, що часто відвідуються освітянами.

5. Учителі регіонів, що вивчались, постійно підвищують комп'ютерну грамотність на курсах обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти, а також за допомогою освітніх ініціатив відомих світових компаній - лідерів на ринку ІКТ. Це навчальні курси "Intel®. Навчання для майбутнього", програма "Партнерство у навчанні" корпорації Microsoft. Станом на 01.01.2012 р. завершено стовідсоткову підготовку вчителів з використання ІКТ на початковому рівні. Зростає відсоток вчителів, що володіють ІКТ на рівні впевненого користувача, є й справжні експерти у цьому питанні: вчителі отримали сертифікати регіональних тренерів з навчальних програм, створюють власні Інтернет-сторінки, електронні підручники та посібники, виборюють нагороди у різноманітних конкурсах з впровадження ІКТ у навчально-виховний процес.

Зважаючи на результати вивчення та вимоги сьогодення, потребують вирішення ряд питань щодо впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій. Зокрема:

Не відповідає сучасним вимогам рівень та кількість комп'ютерної техніки в навчальних закладах. Так, із загальної кількості комп'ютерів, встановлених у школах м. Кривий Ріг, термін придбання 73 % становить понад п'ять років.

У Борщівському районі потребує оновлення понад 28 % шкільних комп'ютерів, придбаних до 2005 року.

Показник забезпечення навчально-комп'ютерними комплексами загальноосвітніх шкіл I - II ступенів Борщівського району складає лише 70 %.

Лише кожна друга загальноосвітня школа I - III ступенів Борщівського району має можливість використовувати мультимедійну техніку під час навчально-виховного процесу. Серед 24 загальноосвітніх шкіл I - II ступенів зазначеного району таку можливість має тільки одна.

Недостатнім залишається стан забезпеченості більшості загальноосвітніх навчальних закладів ліцензованими електронними засобами навчального призначення для навчально-виховного процесу й управлінської діяльності. Так, у Борщівському районі для навчальних закладів району придбано 294 електронних засобів навчального призначення, що становить лише 13,2 % від числа рекомендованих до використання (лист МОНмолодьспорту від 11.01.2011 N 1/9-11 (Перелік N 1/9-11)). Жоден із 421 нетбука, придбаного в 2011 році для учнів Ценрально-Міського ліцею м. Кривий Ріг, не має ліцензійного програмного забезпечення.

Залишається недостатнім стан використання комп'ютерної техніки для ведення бібліотечного фонду шкільних бібліотек, яка використовується лише у 18 (29,5 %) загальноосвітніх навчальних закладах Борщівського району.

У перевірених навчальних закладах мають місце випадки недотримання Державних санітарних правил та норм "Влаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах та режим праці учнів на персональних комп'ютерах" (ДСанПіН 5.5.6.009-98) та вимог Положення про кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.05.2004 N 407, щодо площ кабінетів, ведення санітарних паспортів, відсутності локальної мережі, кондиціонерів, відповідних меблів.

Потребує вирішення питання щодо створення в Борщівському районі єдиного інформаційного освітнього простору. За інформацією Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, станом на 31 січня 2012 року з 142 сайтів навчальних закладів та 32 сайтів педагогічних працівників області у Борщівському районі зареєстровано лише відповідно - п'ять (3,5 %) та два (6,3 %) сайти.

Більшість навчальних закладів Борщівського району мають лише одне джерело для виходу до мережі Інтернет (в кабінеті адміністрації або в комп'ютерному класі). Головною причиною, що унеможливлює доступ до мережі, є особливості географічного розташування району, де через численні пагорби ускладнюється сприймання сигналу від вишки провайдера. Потребує також вирішення питання щодо забезпечення всіх загальноосвітніх навчальних закладів району швидкісним доступом до мережі Інтернет. На час перевірки таку можливість мали лише 37,5 % загальноосвітніх шкіл I - II ступенів та 94,7 % загальноосвітніх шкіл I - III ступенів.

Програмне забезпечення доступу до глобальної інформаційної мережі не забезпечується одночасним протоколюванням і фільтруванням роботи сервера.

Управлінню освіти і науки виконкому Криворізької міськради та відділу освіти Борщівської райдержадміністрації рекомендовано:

1. Здійснити аналіз стану комп'ютеризації та інформатизації загальноосвітніх закладів, використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі та їх впливу на його результативність.

2. Продовжити роботу щодо створення на базі шкільних методичних кабінетів робочих місць для вільного доступу вчителів до електронних інформаційних ресурсів.

3. Забезпечити щорічне оновлення наявної в закладах освіти застарілої комп'ютерної техніки.

4. Продовжити роботу щодо підвищення рівня оволодіння педагогічними працівниками навиками роботи з комп'ютерною технікою та новітніми інтерактивними продуктами.

5. Вжити заходів щодо приведення комп'ютерних класів у відповідність до вимог Державних санітарних правил та норм влаштування і обладнання кабінетів комп'ютерної техніки в навчальних закладах.

6. Забезпечити встановлення у комп'ютерних класах відповідних фільтрів з метою обмеження доступу з навчальних комп'ютерів до шкідливого та небезпечного Інтернет-контенту.

З метою підвищення якості освіти на даний момент пріоритетними завданнями педагогічних колективів є:

- стовідсоткове забезпечення освітніх закладів до 2014 року оновленою комп'ютерною технікою та мультимедійними засобами навчання;

- реалізація завдань Державної цільової програми "100 %" (Постанова N 494) та освітніх проектів з питань впровадження у навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційних технологій;

- удосконалення рівня володіння ІКТ педагогами та використання їх у навчально-виховному процесі.

 

Директор департаменту

О. В. Єресько





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали