ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

22.06.2011 р.

N К/9991/15319/11

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: Бутенка В. І., Гашицького О. В., Лиски Т. О., Малиніна В. В. (доповідач), Штульман І. В., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області на постанову Іллічівського районного суду м. Маріуполя Донецької області від 5 листопада 2010 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 березня 2011 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області про перерахунок пенсії, встановив:

У жовтні 2010 року ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області про визнання незаконними та неправомірними дій управління при проведенні перерахунку пенсії щодо незастосування показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України та зобов'язання відповідача здійснити перерахунок та виплату належної позивачеві пенсії з 1 травня 2010 року із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2009 рік.

Позовні вимоги обґрунтовує приписами постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року N 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян", приписами статей 40, 42 Закону України N 1058.

Постановою Іллічівського районного суду м. Маріуполя Донецької області від 5 листопада 2010 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 березня 2011 року, позов задоволено. Визначено неправомірними дії управління при проведенні перерахунку позивачу пенсії у відповідності до ст. ст. 40, 42 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". Зобов'язано управління здійснити позивачу перерахунок пенсії з 1 травня 2010 року з урахуванням середньої заробітної плати в галузях економіки за 2009 рік.

В касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить їх рішення скасувати та постановити нове рішення про відмову у задоволені позову.

Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до статті 222 КАС України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи касаційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального права, правової оцінки обставин у справі, суд касаційної інстанції дійшов висновку про необхідність задовольнити касаційну скаргу, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 229 КАС України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач у квітні 2010 року звернувся до управління із заявою про перерахунок пенсії по стажу і заробітку.

Позивачеві з 1 травня 2010 року здійснений перерахунок по стажу, але в перерахунку по заробітку позивачу відмовлено (а. с. 7 лист-відповідь). Зазначені рішення позивач не оскаржив.

Перерахунок пенсій у зв'язку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, та страхового стажу регулюється статтею 42 Закону N 1058, частина 4 якої передбачає, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через 2 роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону.

Така редакція існує після визнання неконституційними змін, внесених підпунктом "б" підпункту 10 пункту 35 Розділу 2 Закону України від 28 грудня 2007 року N 107-VI, визнаних такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008.

Скасовані зміни надавали можливість перераховувати пенсію із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині 1 статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Аналіз відновленої (діючої) норми абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону N 1058 доводить, що перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.

Тобто правила частини першої статті 40 при перерахунку пенсії застосовуються виключно з метою визначення періоду страхового стажу, за який може бути обчислена заробітна плата (дохід).

Частина 1 статті 40 передбачає, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року.

Колегія суддів приходить до висновку, що середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки України, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії, використовується як складова для призначення пенсії відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону N 1058 і є величиною постійною не змінною при перерахунку пенсії, на відміну від інших показників, які використовуються при визначенні заробітної плати (доходу)застрахованої особи для обчислення пенсії.

Крім того, колегія суддів звертає увагу, що ототожнювати визначення як "середня заробітна плата працівників, зайнятих в галузях економіки України" та "показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка, відповідно до цього закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії", неможливо, оскільки ці поняття є різними правовими категоріями, основу яких становлять різні економічні критерії.

Відповідно до пункту 6 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються, зокрема, форми і види пенсійного забезпечення. Такими законами є Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року N 1788-XII (надалі Закон 1788) та Закон України "Про загальнообов'язкове пенсійне страхування" N 1058 від 9 липня 2003 року. З огляду на зазначене та керуючись положеннями принципу законності, закріпленого в статті 9 КАС України, приписи постанови N 530 від 28 травня 2008 року не можуть застосовуватись до спірних відносин.

З урахуванням зазначеного, правові підстави для перерахунку пенсії позивача із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки відсутні. Останній із наведених показників застосовується виключно для призначення пенсії, застосування його для перерахунку є безпідставним.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу слід задовольнити, оскільки судові рішення постановлено з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

За правилами п. 9 ч. 1 ст. 223 КАС України, суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 229, 230, 232 КАС України, суд постановив:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області задовольнити.

Постанову Іллічівського районного суду м. Маріуполя Донецької області від 5 листопада 2010 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 1 березня 2011 року скасувати та постановити нову постанову, якою у задоволені позову ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області про перерахунок пенсії відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає.

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали