ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

22.09.2011 р.

N К/9991/43360/11


Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі - Цуркана М. І. (головуючий), Калашнікової О. В., Леонтович К. Г., Чалого С. Я., Черпіцької Л. Т., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_6 до Управління Пенсійного фонду України в м. Конотопі про визнання незаконними дій та зобов'язання вчинити певні дії, що переглядається за касаційною скаргою ОСОБА_6 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 1 червня 2011 року, установила:

У січні 2010 року ОСОБА_6 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Старобільському районі Луганської області (Управління ПФ) про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

Зазначала, що є працюючою пенсіонеркою, і має право на перерахунок пенсії у відповідності до положень статті 42 Закону України від 9 липня 2003 року N 1058-IV "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (Закон N 1058-IV) та постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" N 530 (Постанова N 530).

Посилаючись на те, що Управління ПФ відмовляється провести перерахунок виходячи з показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії (показник заробітної плати), за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії (тобто за 2009 рік), натомість застосовує показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2007 рік, який використовувався при попередньому обчисленні пенсії, просив дії Управління ПФ визнати неправомірними та зобов'язати відповідача провести перерахунок із застосуванням показника за 2009 рік.

Постановою Конотопського міськрайонного суду Сумської області від 7 жовтня 2010 року позов задоволено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 1 червня 2011 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі ОСОБА_6, посилаючись на порушення апеляційним судом норм процесуального та матеріального права, просить оскаржуване рішення скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Заслухавши доповідача, здійснивши перевірку доводів касаційної скарги, матеріалів справи, колегія суддів вважає, що скарга задоволенню не підлягає.

Судами встановлено, що 7 червня 2010 року позивач звернувся до Управління ПФ із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням збільшення стажу та із застосуванням показника заробітної плати за 2009 рік.

Своїм листом Управління ПФ повідомило позивача про те, що вимогу його заяви щодо перерахунку пенсії у зв'язку із збільшенням стажу задоволено, а в застосуванні нового показника заробітної плати за 2009 рік відмовлено.

Задовольнивши позов, суд першої інстанції виходив з того, що Законом N 1058-IV передбачено застосування при перерахунку пенсії показника заробітної плати за рік, що передує року призначення або перерахунку пенсії, а отже, відмова Управління ПФ є протиправною.

Скасувавши рішення суду першої інстанції та відмовивши в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що законодавчі підстави для застосування показника заробітної плати за 2009 рік при перерахунку пенсії відсутні.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з таким висновком апеляційного суду.

Предметом цього спору є встановлення того показника заробітної плати, який підлягає застосуванню для проведення перерахунку пенсії. Позивач вважає, що такий показник потрібно брати за рік, що передує року перерахунку, в той час коли, на думку Управління ПФ, необхідно застосовувати показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2007 рік, який використовувався при попередньому обчисленні пенсії.

Спірні відносини врегульовано положеннями Закону N 1058-IV і Постанови N 530.

Відповідно до частини четвертої статті 42 Закону N 1058-IV у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.

Законом України від 28 грудня 2007 року N 107-VI наведену норму викладено в новій редакції, проте у зв'язку з визнанням цих змін такими, що не відповідають Конституції (Рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008), на час звернення позивача до Управління ПФ із заявою про перерахунок пенсії діяла вищенаведена редакція статті 42 Закону N 1058-IV.

Колегія суддів зазначає, що така редакція пов'язує розмір перерахованої пенсії з розміром заробітної плати, з якого обчислювалася пенсія (при її первісному призначенні або останньому перерахунку).

Системний аналіз статей 40 та 42 Закону N 1058-IV дає змогу стверджувати про відсутність підстав для застосування будь-якого іншого показника (у тому числі й показника заробітної плати за рік, що передує перерахунку).

У той же час, відповідна вимога міститься в підпункті 3 пункту 11 Постанови N 530. За змістом згаданої норми, у разі, коли застрахована особа після призначення пенсії відповідно до Закону продовжувала працювати, проводиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Колегія суддів зазначає, що між наведеними положеннями Постанови N 530 та Закону N 1058-IV існує правова колізія, яка в силу загальних засад пріоритетності законів над підзаконними нормативно-правовими актами повинна вирішуватися на користь Закону N 1058-IV.

Оскільки зі змісту імперативних положень останнього випливає, що під час перерахунку пенсії враховується величина заробітної плати (доходу), яка використовувалася під час обчислення пенсії (призначення або останнього перерахунку), відсутні підстави вважати протиправною відмову Управління ПФ у застосуванні іншого показника.

Це означає, що висновок суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог є помилковим, а апеляційний суд правильно відмовив у задоволенні позову.

Доводи, викладені в касаційній скарзі, зазначеного висновку не спростовують, повторюють аналогічні доводи позову, які були належним чином досліджені й оцінені апеляційним судом, а тому не дають підстав вважати його рішення таким, що ухвалено з порушеннями норм матеріального або процесуального права.

Відповідно до статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд апеляційної інстанції не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судового рішення чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 220, 223, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ухвалила:

Касаційну скаргу ОСОБА_6 залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 1 червня 2011 року без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Судді:

М. І. Цуркан

 

О. В. Калашнікова

 

К. Г. Леонтович

 

С. Я. Чалий

 

Л. Т. Черпіцька





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали