Шановні партнери! Всі ціни, інформація про наявність та терміни доставки документів актуальні.


Додаткова копія: Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецького А. А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 19 липня 2019 року за N 21-36-36131

ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА

від 20 липня 2019 року N 1791

Київ

Про скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецького А. А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 19 липня 2019 року за N 21-36-36131

До Центральної виборчої комісії 19 липня 2019 року надійшла скарга кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року Русецького Анатолія Анатолійовича, суб'єктом оскарження в якій визначено кандидата в народні депутати України в цьому окрузі Добкіна Дмитра Марковича.

У скарзі суб'єкт звернення просить визнати дії кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкіна Д. М. щодо розповсюдження агітаційних листівок із використанням засобів і технологій, які діють на підсвідомість споживачів, та розміщення зображення і використання імені та зображення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецького А. А. без його погодження такими, що порушують вимоги Закону України "Про вибори народних депутатів України" (Закон N 4061-VI) (далі - Закон), оголосити Добкіну Д. М. попередження відповідно до пункту 5 частини другої статті 61 Закону (Закон N 4061-VI), а також надіслати скаргу з додатками до неї до правоохоронних органів для перевірки і реагування згідно із законом.

Суб'єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги тим, що 15 липня 2019 року серед мешканців Барвінківського, Балаклійського, Близнюківського, Первомайського районів та міст Балаклії і Первомайський Харківської області невідомими особами було розповсюджено агітаційний матеріал - інформаційну листівку під назвою "ЗА ДОБКІНА ЗУПИНИМО ПРЕДСТАВНИКА ПОРОШЕНКА-РУСЕЦЬКОГО РАЗОМ".

Згідно з розміщеними на четвертій сторінці цієї листівки даними її замовником є висунутий в одномандатному виборчому окрузі N 178 Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" та зареєстрований постановою Комісії від 25 червня 2019 року N 1278 кандидат у народні депутати України Добкін Д. М.

Русецький А. А. повідомляє, що на першій та другій шпальтах указаного матеріалу в різних контекстах згадуються прізвище, ім'я та по батькові суб'єкта звернення зі скаргою, а також розміщено його світлини. Суб'єкт звернення зі скаргою вважає, що такі дії кандидата в народні депутата України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкіна Д. М. порушують вимоги частини другої статті 6 Закону (Закон N 4061-VI) та статей 1, 7 - 9 Закону України "Про рекламу".

Так, суб'єкт звернення зі скаргою зазначає, що зміст листівки, крім приписів Закону (Закон N 4061-VI), також повинен відповідати вимогам Закону України "Про рекламу", а основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди. Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми. У рекламі забороняється використовувати засоби і технології, які діють на підсвідомість споживачів реклами та вміщувати зображення фізичної особи або використовувати її ім'я без письмової згоди цієї особи. Прихована реклама забороняється.

Русецький А. А. вказує, що замовник і видавець агітаційної листівки до її виготовлення та друку повинні були врахувати вимоги Закону України "Про рекламу", не використовувати засобів і технологій, які діють на підсвідомість споживачів реклами та в обов'язковому порядку отримати письмовий дозвіл від кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому округу N 178 Русецького А. А. на розміщення його зображення та використання імені. Проте з урахуванням норм Закону України "Про рекламу" агітаційна листівка не відповідає його положенням та перешкоджає вільному здійсненню громадянами свого виборчого права.

Також Русецький А. А. зазначає, що на його переконання, оприлюднюючи вказану інформацію з порушенням закону, кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкін Д. М. з метою перешкодити вільному формуванню та виявленню волі виборців вдається до обману, свідомо маніпулюючи інформацією про особу в публікації, що має ознаки кримінального діяння, відповідальність за яке передбачено статтею 157 Кримінального кодексу України.

На підтвердження вказаного суб'єктом звернення додано до скарги примірник зазначеної агітаційної продукції.

На виконання частини десятої статті 111 Закону (Закон N 4061-VI) копії скарги з доданими до неї матеріалами надіслано суб'єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подати письмові пояснення по суті скарги.

До Комісії 20 липня 2019 року надійшли пояснення кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкіна Д. М., у яких він повідомляє про незгоду з доводами та вимогами скарги. Зауважує, що скаржник звернувся до Комісії стосовно нібито порушення норм Закону України "Про рекламу" та наявності ознак кримінального правопорушення, передбаченого статтею 157 Кримінального кодексу України. Однак Центральна виборча комісія не є суб'єктом, уповноваженим здійснювати контроль за додержанням законодавства про рекламу. Крім того вказує, що розслідування діянь, які мають ознаки кримінального правопорушення, визначеного статтею 157 Кримінального кодексу України, належить до обов'язків слідчих органів Національної поліції України. Водночас відповідно до частини десятої статті 74 Закону (Закон N 4061-VI) недостовірний або наклепницький характер відомостей має бути встановлений у судовому порядку. За таких обставин Добкін Д. М. вважає, що суб'єкт звернення зі скаргою звернувся до неналежного суб'єкта розгляду скарги. Також він зазначає, що в разі незгоди особи з використанням своїх особистих даних у політичній рекламі така особа має право звернутися за захистом своїх прав до суду в порядку цивільного судочинства та довести особистий характер опублікованої інформації та незаконність її використання. Використання особистих даних у політичній рекламі має досліджуватись судом та не стосується порушення виборчих прав, а отже, не є предметом розгляду Центральною виборчою комісією.

Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються процесу виборів народних депутатів України, визначено розділом XIII Закону (Закон N 4061-VI) та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року N 133 (Порядок N 133) (зі змінами) (далі - Порядок).

За змістом частин першої (Закон N 4061-VI), другої статті 108 Закону (Закон N 4061-VI), пунктів 2.1 (Порядок N 133), 2.2 Порядку (Порядок N 133) кандидат у народні депутати України, зареєстрований у встановленому Законом порядку, може оскаржити до виборчої комісії, зокрема, дії кандидата в народні депутати України.

Частиною восьмою статті 108 Закону (Закон N 4061-VI) та пунктом 3.4 Порядку (Порядок N 133) передбачено, що скарга на дії чи бездіяльність кандидата в народні депутати України може бути подана до Центральної виборчої комісії.

Так, постановою Центральної виборчої комісії від 19 червня 2019 року N 1070 (Постанова N 1070) зареєстровано кандидата в народні депутати України Русецького А. А., який балотується в одномандатному виборчому окрузі N 178 у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Постановою Комісії від 25 червня 2019 року N 1278 (Постанова N 1278) зареєстровано кандидата в народні депутати України Добкіна Д. М., висунутого Політичною партією "ОПОЗИЦІЙНИЙ БЛОК" в одномандатному виборчому окрузі N 178 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 109 Закону (Закон N 4061-VI), згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб'єктом звернення зі скаргою протягом п'яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб'єктом оскарження.

Таким чином, Комісія зазначає, що скаргу подано належним суб'єктом звернення зі скаргою до належного суб'єкта розгляду скарги та з дотриманням строків оскарження, встановлених Законом (Закон N 4061-VI).

Розглянувши скаргу, додані до неї матеріали, а також пояснення суб'єкта оскарження, Центральна виборча комісія встановила.

Згідно з частинами першою (Закон N 4061-VI), другою статті 6 Закону (Закон N 4061-VI) вибори народних депутатів України є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

Форми і засоби передвиборної агітації, строки її проведення, обмеження та інші питання щодо ведення передвиборної агітації унормовано розділом IX Закону (Закон N 4061-VI) (статті 68 - 74 (Закон N 4061-VI)).

Так, відповідно до частини першої статті 68 Закону (Закон N 4061-VI) передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата в народні депутати України або політичну партію - суб'єкта виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися в будь-яких формах і будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.

Зокрема, згідно з пунктами 5 (Закон N 4061-VI), 6 частини другої статті 68 Закону (Закон N 4061-VI) передвиборна агітація може проводитися у формах розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації; розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.

Відповідно до частини третьої статті 68 Закону (Закон N 4061-VI) політична реклама - це розміщення або поширення матеріалів передвиборної агітації за допомогою рекламних засобів.

Частинами п'ятою (Закон N 4061-VI), сьомою статті 69 Закону (Закон N 4061-VI) визначено, що кандидат у народні депутати України, зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі, на власний розсуд може виготовляти матеріали передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів виборчого фонду. Відомості, що містяться у цих матеріалах, повинні відповідати вимогам закону. Матеріали передвиборної агітації виготовляються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної мовної політики" (Закон N 5029-VI). Друковані матеріали передвиборної агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить політичній партії, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск.

Виготовлення та розповсюдження друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про замовника друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, установу, яка здійснила друк, їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, забороняються (частина двадцять третя статті 74 Закону (Закон N 4061-VI)).

Поширення у будь-якій формі матеріалів, що містять заклики до ліквідації незалежності України, зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, незаконного захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства та розпалювання міжетнічної, расової, національної, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, забороняється (частина шоста статті 74 Закону (Закон N 4061-VI)).

Інших обмежень щодо змісту друкованого передвиборного агітаційного матеріалу Закон (Закон N 4061-VI) не містить.

Згідно з частинами першою - третьою статті 112 Закону (Закон N 4061-VI), пунктами 9.1 (Порядок N 133), 9.3 Порядку (Порядок N 133) докази, на підставі яких виборча комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб'єкта звернення зі скаргою, суб'єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інші обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб'єкт звернення зі скаргою, суб'єкт оскарження, заінтересовані особи. Якщо суб'єкт звернення, суб'єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.

Частинами четвертою (Закон N 4061-VI) та сьомою статті 112 Закону (Закон N 4061-VI), пунктами 9.4 (Порядок N 133), 9.6 Порядку (Порядок N 133) передбачено, що виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії - суб'єкта розгляду скарги. Виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, керуючись законом.

Суб'єкт звернення зі скаргою вказує, що інформаційна листівка, замовником якої є кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкін Д. М., не відповідає законодавству України про рекламу. Водночас положень Закону (Закон N 4061-VI), якими закріплено обмеження стосовно ведення передвиборної агітації та яким не відповідає зміст указаного агітаційного матеріалу, суб'єктом звернення зі скаргою не наведено.

У зв'язку з цим Комісія зазначає, що за змістом частини другої статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до покладених законодавством України повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша статті 2, частина друга статті 16, пункти 1 - 5 статті 17 указаного Закону).

Отже, обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежений питаннями забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів та здійсненням контролю в цих сферах.

Статтею 26 Закону України "Про рекламу" визначено перелік органів державної влади, які здійснюють контроль за дотриманням законодавства про рекламу.

Водночас Центральна виборча комісія до таких органів не належить.

Також Комісія звертає увагу, що відповідно до пункту 9.5 Порядку (Порядок N 133) виборча комісія повинна враховувати положення частини п'ятої статті 112 Закону (Закон N 4061-VI), згідно з якими обставини (факти), для доведення яких законом установлені певні засоби доказування, не можуть доводитися іншими засобами доказування.

При цьому згідно з частиною десятою статті 74 Закону (Закон N 4061-VI) недостовірний або наклепницький характер відомостей про політичну партію - суб'єкта виборчого процесу або про кандидата в народні депутати України встановлюється у судовому порядку.

Водночас Комісія зазначає, що доказів на підтвердження того, що суб'єктом оскарження застосовувався обман чи будь-які інші дії, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, скаржником Комісії не надано.

Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи громадянина захищаються судом.

Відповідно до частини четвертої статті 113 Закону (Закон N 4061-VI) при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

Підставою для задоволення скарги є встановлення виборчою комісією, що рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта оскарження не відповідають законодавству про вибори народних депутатів України.

За змістом частини першої (Закон N 4061-VI), пункту 5 частини другої статті 61 Закону (Закон N 4061-VI) Центральна виборча комісія приймає рішення про попередження кандидату в народні депутати України в разі порушення ним обмежень щодо проведення передвиборної агітації.

У зв'язку з викладеним підстави для визнання дій кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Добкіна Д. М. такими, що не відповідають вимогам Закону (Закон N 4061-VI), та оголошення вказаному кандидату в народні депутати України попередження в Центральної виборчої комісії відсутні.

Разом з тим у зв'язку з указаним підстави для задоволення скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецького А. А. у Комісії відсутні.

Враховуючи викладене, відповідно до статті 55 Конституції України, статей 6 (Закон N 4061-VI), 68 - 74 (Закон N 4061-VI), 111 - 113 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (Закон N 4061-VI), Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року N 133 (Порядок N 133), керуючись частиною другою статті 3, статтями 11 - 13, частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Відмовити в задоволенні скарги кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецького Анатолія Анатолійовича.

2. Копію цієї постанови надіслати кандидатам у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі N 178 Русецькому А. А. та Добкіну Д. М.

3. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

 

Голова
Центральної виборчої комісії

Т. СЛІПАЧУК




 
 
Copyright © 2003-2019 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали