ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

26.04.2012 р.

N К-27365/09-С


Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів - Сороки М. О., Кочана В. М., Рецебуринського Ю. Й., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної податкової адміністрації України та касаційну скаргу Державної податкової інспекції в Іллічівському районі міста Маріуполя на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20 січня 2009 року і ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2009 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Державної податкової адміністрації України, Державної податкової інспекції в Іллічівському районі міста Маріуполя, Відділу громадянства, міграції і реєстрації фізичних осіб РВ УМВС в Іллічівському районі міста Маріуполя Донецької області про зобов'язання вчинити дії, встановив:

У жовтні 2006 року ОСОБА_4 звернулась в суд з вказаним позовом, мотивуючи свої вимоги тим, що вона є громадянкою Російської Федерації і, тимчасово перебуваючи на території України, звернулась до Державної податкової інспекції у Іллічівському районі міста Маріуполя з заявою про відмову від ідентифікаційного номера. Оскільки у її задоволенні було відмовлено, посилалась на порушення її прав та законних інтересів. Просила суд зобов'язати Державну податкову адміністрацію України виключити з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів її ідентифікаційний номер та відомості про неї, зобов'язати Державну податкову інспекцію у Іллічівському районі міста Маріуполя видати довідку встановленого зразка за формою N В3 щодо підтвердження наявності права здійснювати платежі без ідентифікаційного номера, зобов'язати Відділ громадянства, міграції і реєстрації фізичних осіб РВ УМВС в Іллічівському районі міста Маріуполя Донецької області внести у паспортні документи відомості про право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 20 січня 2009 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2009 року, позов задоволено. Зобов'язано Державну податкову адміністрацію України виключити з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів відомості про реєстрацію ОСОБА_4 Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Іллічівському районі міста Маріуполя видати ОСОБА_4 довідку форми N В3 про наявність у неї права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера. Зобов'язано Відділ громадянства, міграції і реєстрації фізичних осіб РВ УМВС в Іллічівськом районі міста Маріуполя Донецької області внести в паспортні документи позивача, як громадянки Російської Федерації, відомості про право здійснювати платежі без ідентифікаційного номера.

У касаційній скарзі Державна податкова інспекція у Іллічівському районі міста Маріуполя, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

У касаційній скарзі Державна податкова адміністрація України, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати та направити справу на новий розгляд.

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у касаційних скаргах, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга Державної податкової інспекції у Іллічівському районі міста Маріуполя підлягає задоволенню, а касаційна скарга Державної податкової адміністрації України частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що ОСОБА_4 є громадянкою Російської Федерації і їй було присвоєно ідентифікаційний номер. Посилаючись на свої релігійні переконання, вона звернулась до Державної податкової інспекції у Іллічівському районі міста Маріуполя з відповідною заявою, у якій просила виключити ідентифікаційний номер з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів та всі відомості відносно неї, і внести відповідну відмітку на паспортні документи (посвідку на постійне місце проживання). Однак у задоволенні заяви було відмовлено з посиланням на те, що дія Порядку унесення відмітки до паспорта громадянина України щодо ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків та інших обов'язкових платежів, затвердженого спільним наказом ДПА України та МВС України від 19.10.2004 р. N 602/1226 (далі - Порядок), не розповсюджується на фізичних осіб у яких відсутній статус громадянина України та не передбачає унесення відмітки про право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера до паспорта іноземного громадянина або іншого документа крім паспорта громадянина України.

Суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач безпідставно відмовив позивачу в реалізації її права відмовитись від ідентифікаційного номера, оскільки вона, як громадянка Російської Федерації, має рівні права з громадянами України.

З такими висновком колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з огляду на наступне.

За змістом частини 2 статті 1 чинного на час Закону України "Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів" для осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомляють про це відповідні державні органи, зберігаються раніше встановлені форми обліку платників податків та інших обов'язкових платежів. У паспортах зазначених осіб робиться відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.

На виконання вказаного Закону та згідно з Постановою Верховної Ради України від 26.06.92 р. N 2503-XII "Про затвердження положень про паспорт громадянина України та свідоцтва про народження" спільним наказом ДПА України та МВС України від 19.10.2004 р. було затверджено Порядок N 602/1226, який визначає механізм та процедуру внесення відмітки про наявність права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера до паспорта фізичної особи, яка через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомила про це орган державної податкової служби.

Пунктами 1.2 та 4 вказаного Порядку визначено, що відмітка вноситься до паспорта громадянина України, а фізична особа, яка відмовляється від ідентифікаційного номера, подає до органу внутрішніх справ за своїм місцем реєстрації довідку за формою N В3 та паспорт громадянина України, який у позивача відсутній.

Тобто, відмітка вноситься виключно до паспорту громадянина України.

Таким чином, враховуючи те, що ОСОБА_4 не має паспорта громадянки України, оскільки є громадянкою іншої держави, обґрунтованою є відмова Державної податкової інспекції у Іллічівському районі міста Маріуполя у задоволенні її заяви щодо виключення ідентифікаційного номеру з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів та внесення до паспорта відмітки про наявність права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.

За змістом статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили певні норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень, то судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись статтею 222, 223, 229, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд постановив:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Іллічівськом районі міста Маріуполя - задовольнити.

Касаційну скаргу Державної податкової адміністрації України - задовольнити частково.

Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20 січня 2009 року і ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2009 року - скасувати.

У задоволенні позову ОСОБА_4 до Державної податкової адміністрації України, Державної податкової інспекції у Іллічівському районі міста Маріуполя, Відділу громадянства, міграції і реєстрації фізичних осіб РВ УМВС в Іллічівськом районі міста Маріуполя Донецької області про зобов'язання вчинити дії - відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст. ст. 235 - 244 КАС України.




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали