ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 10 жовтня 2011 року

Верховний Суд України у складі: головуючого - Потильчака О. І., суддів - Барбари В. П., Берднік І. С., Глоса Л. Ф., Гошовської Т. В., Григор'євої Л. І., Гуменюка В. І., Гусака М. Б., Ємця А. А., Жайворонок Т. Є., Заголдного В. В., Канигіної Г. В., Кліменко М. Р., Короткевича М. Є., Косарєва В. І., Кривенди О. В., Кривенка В. В., Кузьменко О. Т., Лященко Н. П., Маринченка В. Л., Онопенка В. В., Охрімчук Л. І., Панталієнка П. В., Пивовара В. Ф., Пилипчука П. П., Пошви Б. М., Прокопенка О. Б., Редьки А. І., Романюка Я. М., Сеніна Ю. Л., Скотаря А. М., Терлецького О. О., Шицького І. Б., Яреми А. Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області (далі - РВ ФДМУ по Запорізькій області) про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 11 квітня 2011 року у справі N 27/167/10-4/16/10-27/189/10 за позовом прокурора Василівського району Запорізької області в інтересах держави в особі Фонду державного майна України до відкритого акціонерного товариства "Завод будівельно-опоряджувальних машин", треті особи - Дніпрорудненська міська рада, громадська спілка "Будівельник", РВ ФДМУ по Запорізькій області, про вилучення майна з незаконного володіння та визнання права власності, встановив:

У травні 2011 року до Верховного Суду України звернулося РВ ФДМУ по Запорізькій області із заявою про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 11 квітня 2011 року у справі N 27/167/10-4/16/10-27/189/10.

Заяву мотивовано тим, що суд касаційної інстанції у цій справі дійшов висновку про те, що на момент проведення приватизації підприємства гуртожитки не відносилися до об'єктів державного житлового фонду, який підлягав приватизації громадянами України чи передачі у комунальну власність відповідних рад, і могли бути включені до вартості майна підприємств, які підлягали приватизації, оскільки законодавчої заборони не існувало.

Разом із тим, у справах N 1/117-ПН-05, N 2-20/13777.1-04, N 13/308-08 таN 14/211-ПН-05 (Постанова N 14/211-ПН-05) суд касаційної інстанції, застосувавши до подібних правовідносин ті самі норми матеріального права, висловив правову позицію про те, що на момент виникнення спірних правовідносин гуртожитки відносилися до об'єктів державного житлового фонду, тому приватизації у складі цілісного майнового комплексу не підлягали, оскільки законодавством не встановлювався порядок приватизації об'єктів державного житлового фонду, який знаходиться у повному господарському віданні підприємств, і не передбачалося набуття права власності на гуртожитки разом з іншим майном у процесі його приватизації.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника РВ ФДМУ по Запорізькій області та інших осіб, які беруть участь у справі, перевіривши наведені заявником обставини, Верховний Суд України вважає, що заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

При вирішенні справи судом установлено, що наказом РВ ФДМУ по Запорізькій області від 13 липня 1995 року N 755 про перетворення Дніпрорудненського заводу будівельно-оздоблювальних машин у відкрите акціонерне товариство було затверджено план приватизації заводу. Також цим наказом Дніпрорудненський завод будівельно-оздоблювальних машин перетворено у відкрите акціонерне товариство.

Згідно з пунктом 1 розділу VII плану приватизації до об'єктів, які увійшли до статутного фонду товариства, було включено гуртожиток та блок обслуговування до нього.

23 лютого 2001 року РВ ФДМУ по Запорізькій області видано перелік нерухомого майна, що передане у власність відкритого акціонерного товариства "Завод будівельно-опоряджувальних машин", серед якого значаться гуртожиток та блок обслуговування до нього, розташовані у м. Дніпрорудне по вул. Комсомольська, 17.

Частиною 1 ст. 5 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" (у редакції, чинній на момент приватизації державного підприємства) встановлено, що до об'єктів державної власності, що підлягають приватизації, належать майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, що виділяються в самостійні підприємства і є єдиними (цілісними) майновими комплексами.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 згаданого Закону дія цього Закону не поширюється, зокрема, на приватизацію об'єктів державного земельного та житлового фондів, а також об'єктів соціально-культурного призначення, за винятком тих, які належать підприємствам, що приватизуються.

Пунктом 39 Методики оцінки вартості об'єктів приватизації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 1995 року N 36 (у редакції, чинній на момент приватизації державного підприємства), визначено, що вартість майна цілісного майнового комплексу зменшується, зокрема, на вартість майна державного житлового фонду, який приватизується відповідно до Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", а також вартість об'єктів, що не підлягають приватизації.

Згідно з ч. 2 ст. 1 та ч. 2 ст. 2 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" (у редакції, чинній на момент приватизації державного підприємства) до державного житлового фонду, який підлягав приватизації на користь громадян України відносився житловий фонд місцевих рад та житловий фонд, який знаходився у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, крім кімнат у гуртожитках.

У разі банкрутства підприємств, зміни форми власності або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (крім гуртожитків) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад народних депутатів (ч. 2 п. 9 ст. 8 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду").

Пунктом 2 Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1995 року N 891 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), встановлено, що передачі в комунальну власність підлягають житлові будинки відомчого житлового фонду, крім гуртожитків. Зміни до п. 2 Положення щодо передачі в комунальну власність відомчого житлового фонду, у тому числі гуртожитків, були внесені постановою Кабінету Міністрів України N 695 лише 26 травня 2004 року.

Ураховуючи викладене, висновок Вищого господарського суду України про те, що на момент проведення приватизації Дніпрорудненського заводу будівельно-оздоблювальних машин гуртожитки не відносилися до об'єктів державного житлового фонду і могли бути включені до вартості майна підприємств, які підлягали приватизації, є обґрунтованим.

У зв'язку з тим, що суд касаційної інстанції при вирішенні даної справи правильно застосував норми матеріального права, тому у задоволенні заяви РВ ФДМУ по Запорізькій області слід відмовити.

Керуючись статтями 11123, 11124, 11126 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд України постановив:

У задоволенні заяви регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області відмовити.

Постанова є остаточною і може бути оскаржена тільки на підставі, встановленій пунктом 2 частини першої статті 11116 Господарського процесуального кодексу України.

 

Головуючий

О. І. Потильчак

Судді:

В. П. Барбара

 

О. Т. Кузьменко

 

І. С. Берднік

 

Н. П. Лященко

 

Л. Ф. Глос

 

В. Л. Маринченко

 

Т. В. Гошовська

 

В. В. Онопенко

 

Л. І. Григор'єва

 

Л. І. Охрімчук

 

В. І. Гуменюк

 

П. В. Панталієнко

 

М. Б. Гусак

 

В. Ф. Пивовар

 

П. П. Пилипчук

 

А. А. Ємець

 

Т. Є. Жайворонок

 

В. В. Заголдний

 

Г. В. Канигіна

 

Б. М. Пошва

 

О. Б. Прокопенко

 

А. І. Редька

 

М. Р. Кліменко

 

М. Є. Короткевич

 

Я. М. Романюк

 

Ю. Л. Сенін

 

А. М. Скотарь

 

В. І. Косарєв

 

О. В. Кривенда

 

О. О. Терлецький

 

І. Б. Шицький

 

В. В. Кривенко

 

А. Г. Ярема

 




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали