Додаткова копія: Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону

АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

від 11 липня 2019 року N 493-р

Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону

Антимонопольний комітет України, розглянувши повідомлення про нову державну допомогу, надіслане листом від 19.03.2019 N 3/9/1647 (зареєстровані в Комітеті 25.03.2019 за N 181-ПДД) (далі - Повідомлення), подане на виконання статті 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та за формою, що передбачена додатком 1 до Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04.03.2016 N 2-рп (Розпорядження N 2-рп) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.04.2016 за N 501/28631, зі змінами, затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 за N 1337/32789, та подання Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги від 05.06.2019 N 500-01/4208-п, встановив:

1. ПОРЯДОК ПОВІДОМЛЕННЯ

(1) Виконавчим комітетом Криворізької міської ради відповідно до пункту 2 розділу 9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) було подано повідомлення про нову державну допомогу (вх. N 181-ПДД від 25.03.2019).

(2) Листом від 08.04.2019 N 500-118/05-4634 повідомлення залишено без руху та встановлено тридцятиденний строк для усунення недоліків і надання додаткової інформації.

(3) Листом від 07.05.2019 N 3/9/2933 (вх. N 328-ПДД від 13.05.2019) Виконавчим комітетом Криворізької міської ради усунено недоліки та надано додаткову інформацію (далі - Лист про додаткову інформацію).

1.1. Надавач підтримки

(4) Виконавчий комітет Криворізької міської ради (пл. Молодіжна, 1, м. Кривий Ріг, 50101, ідентифікаційний код юридичної особи 33874388).

1.2. Отримувачі підтримки

(5) Суб'єкти господарювання.

1.3. Мета (ціль) підтримки

(6) Метою (ціллю) підтримки є виконання загальнодержавних програм розвитку.

1.4. Очікуваний результат

(7) Зменшення податкового навантаження на платників податку за рахунок встановлення диференційованих ставок залежно від місця розташування об'єкта нерухомості.

1.5. Форма підтримки

(8) Надання податкових пільг, зменшення ставки податку.

1.6. Обсяг підтримки

(9) Загальний обсяг підтримки - 173850000 грн.

1.7. Підстава для надання державної допомоги

(10) Податковий кодекс України (далі - Кодекс).

(11) Рішення Криворізької міської ради від 28.11.2018 N 3169 "Про затвердження плану діяльності міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2019 рік".

(12) Рішення Криворізької міської ради від 24.04.2019 N 3669 "Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у м. Кривому Розі на 2020 рік" (далі - Рішення)

1.8. Тривалість державної допомоги

(13) З 01.01.2020 по 31.12.2020.

2. ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ПРОГРАМИ

(14) Відповідно до інформації, наданої у Повідомленні, ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, встановлені статтями 10, 12, 266 Кодексу (у частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки), ставки податку встановлюються залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості в розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр загальної площі об'єкта житлової площі та нежитлової нерухомості, у тому числі його часток.

(15) Рішення розроблено Криворізькою міською радою з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 N 483 "Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки" (Постанова N 483).

(16) За інформацією, вказаною в Повідомленні, запропоновано встановити єдиний розмір ставки податку на нежитлову нерухомість, що перебуває у власності юридичних та фізичних осіб, у граничних розмірах 0,09 % - 0,11 %, 0,29 % - 0,31 %, 0,49 % - 0,51 % залежно від місця розташування (зональності) об'єкта.

На житлову нерухомість, яка перебуває у власності фізичних осіб, встановлено розмір ставки податку 0,21 % - 0,19 % залежно від місця розташування (зональності об'єкта, юридичних осіб - 0,99 % - 1,01 % відповідно.

Економія коштів за 1 кв. м житлової/нежитлової нерухомості залежно від місця розташування (зональності об'єкта) порівняно з максимальним розміром ставки податку (1,5 %).

За рахунок встановлення запропонованих розмірів ставок залежно від місця розташування об'єкта нерухомості порівняно з максимально допустимим розміром ставки на законодавчому рівні (1,5 %) економія коштів становитиме майже 173,85 млн грн. [253,14 млн грн. (при ставці 1,5 %) - 79,29 млн грн (при встановленні запропонованих розмірів ставки податку)].

(17) Керуючись вимогами підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Кодексу запропоновано пільгу в розмірі 100 % для господарських (присадибних) будівель - допоміжних (нежитлових) приміщень, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо, що перебувають у власності пенсіонерів (254 особи). Економія 1 кв. м нежитлової нерухомості становитиме від 22,47 до 21,59 грн. залежно від місця розташування (зональності) об'єкта. Зазначена пільга з податку не застосовується до об'єкта / об'єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються в підприємницькій діяльності).

(18) Так, ставки податку для об'єктів нежитлової нерухомості, зазначені в Рішенні, встановлені в розмірі від 0,49 % до 0,51 %. Вони є нижчими за максимально встановлений на законодавчому рівні (1,50 %) та оптимальними для досягнення балансу інтересів членів територіальної громади, суб'єктів господарювання.

Ураховуючи соціальну спрямованість таких сфер підприємницької діяльності, як "Культура" та "Охорона здоров'я", ставки податку для нежитлової нерухомості для них встановлені в розмірах від 0,09 % до 0,11 % та від 0,29 % до 0,31 % відповідно.

Отже, встановлені вищевказаним рішенням міської ради розміри ставок податку не мають негативного впливу на окремі ринки товарів, робіт, послуг.

Рішення поширюється на фізичних і юридичних осіб, у тому числі нерезидентів, які є власниками об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, розташованих на території міста Кривого Рогу. Кодексом окремо не розподіляються фізичні особи на громадян та фізичних осіб - підприємців. Тобто, до цієї групи платників віднесено як громадян, так і фізичних осіб - підприємців. Прогнозна кількість платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2020 рік становить - 10083 особи, у тому числі юридичні особи - 1329, фізичні особи - 8754.

(19) При запропонованих розмірах ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, залежно від місця розташування об'єкта нерухомості зменшується податкове навантаження на платників податку.

Суб'єкти господарювання можуть направляти заощаджені кошти на реалізацію інвестиційних та інноваційних проектів, збільшення кількості нових робочих місць, які створюють підприємці за рахунок відкриття нових об'єктів бізнесу.

(20) Очікувані на прогнозованому рівні надходження до бюджету міста в сумі 79,29 млн грн, у тому числі від сплати юридичними особами - 62,32 млн грн, фізичними особами - 16,97 млн грн, забезпечать фінансування бюджетних установ, що забезпечують надання послуг населенню в галузях освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, фізичної культури та спорту, а також фінансування місцевих цільових програм.

3. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ

(21) Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) (далі - Закон) державна допомога суб'єктам господарювання (далі - державна допомога) - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

(22) Державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:

- підтримка надається суб'єкту господарювання;

- державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;

- підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;

- підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.

(23) Відповідно до частини другої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) терміни "суб'єкт господарювання", "товар", "економічна конкуренція (конкуренція)" вживається в Законі (Закон N 1555-VII) у значенні, наведеному в Законі України "Про захист економічної конкуренції".

(24) Виходячи з норм частини першої статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається першого січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.

(25) Відповідно до пункту 24 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Кодексу.

(26) Статтею 63 зазначеного Закону встановлено, що доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом, джерелом та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

(27) Відповідно до підпункту 10.3 статті 10 Кодексу, місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.

(28) Підпунктом 12.4.1 пункту 12.4 статті 12 Кодексу встановлено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належить встановлення ставок місцевих податків та зборів у межах ставок, визначених цим Кодексом.

(29) Відповідно до підпункту 12.3.7 пункту 12.3 статті 12 Кодексу не дозволяється сільським, селищним, міським радам та радам об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

(30) Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат, передбачених пунктом 30.2 статті 30 Кодексу.

(31) Підпунктом 266.4.1 пункту 266.4 статті 266 Кодексу встановлено, що база оподаткування об'єкта/об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується:

а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості - на 60 кв. метрів;

б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості - на 120 кв. метрів;

в) для різних типів об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), - на 180 кв. метрів. Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).

(32) Відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Кодексу сільські, селищні, міські ради та ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об'єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).

Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об'єктів нежитлової нерухомості, встановлюються залежно від майна, яке є об'єктом оподаткування. Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням об'єкта житлової та/або нежитлової нерухомості інформацію щодо ставок та наданих пільг юридичним та/або фізичним особам зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

(33) Підпунктом 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Кодексу визначено, що ставки податку для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.

(34) Постановою Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 N 483 (Постанова N 483) затверджено, зокрема, форму типового рішення про встановлення ставок із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

(35) Згідно із статтею 264 Угоди про асоціацію Сторони домовились, що вони застосовуватимуть положення Угоди з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування статей 106, 107 та 93 Договору про функціонування Європейського Союзу, зокрема відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також відповідне вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Союзу.

(36) Відповідно до частини першої статті 107 Договору про функціонування Європейського Союзу (далі - ДФЄС), якщо в Договорах не обумовлено інакше, допомога, яку в будь-якій формі надає держава-член або яку надано за рахунок державних ресурсів, що спотворює або загрожує спотворити конкуренцію, надаючи переваги певним суб'єктам господарювання або виробництву певних товарів, є несумісною з внутрішнім ринком тією мірою, якою вона впливає на торгівлю між державами-членами.

(37) Відповідно до Повідомлення Європейської комісії щодо поняття державної допомоги згідно зі статтею 107 (1) Договору про функціонування Європейського Союзу (далі - Повідомлення Європейської комісії) щодо фіксованих ставок податків для певних видів діяльності, встановлено таке.

Застосування окремих положень, які не містять елементів дискреційного характеру, наприклад, щодо розрахунку податку на прибуток за фіксованою ставкою, може виправдовуватися характером та загальною концепцією системи оподаткування, якщо такі положення розроблені з урахуванням специфічних вимог бухгалтерського обліку або ролі земельних активів у певних галузях.

(38) У таких випадках зазначені положення не мають вибіркового характеру за умови дотримання таких умов:

- фіксовані ставки застосовуються з метою запобігання диспропорційному адміністративному навантаженню на деякі типи суб'єктів господарювання, з огляду на їх розмір або сферу діяльності (наприклад, на компанії в галузі сільського господарства або рибництва);

- встановлення фіксованих ставок для певних суб'єктів господарювання загалом не виражається у зменшенні податкового навантаження на таких суб'єктів порівняно з іншими суб'єктами господарювання та не надає переваг жодній категорії таких суб'єктів.

(39) Згідно з пунктом 174 Повідомлення Європейської комісії, податкові рішення надають вибіркові переваги для своїх адресатів, зокрема, коли:

- відповідне рішення про встановлення ставки податку неправильно застосовує національне податкове законодавство, і це призводить до зменшення суми податку;

- рішення не доступне підприємствам, що мають аналогічну юридичну та фактичну ситуацію; або

- орган надає більш сприятливий режим оподаткування порівняно з іншими платниками податків в аналогічному фактичному та юридичному становищі.

(40) У розумінні статті 107 (1) ДФЄС перевагою вважається будь-яка економічна вигода, яка була б недоступною для суб'єкта господарювання за звичайних ринкових умов, тобто за відсутності втручання держави.

(41) Отже, не всі заходи, які сприяють суб'єктам господарювання, вважатимуться заходом державної допомоги, а тільки ті, що вибірково надають переваги окремим суб'єктам господарювання або категоріям суб'єктів господарювання чи окремим галузям економіки.

(42) Матеріальна вибірковість заходу передбачає, що він поширюється лише на окремі суб'єкти господарювання (їх групи) або окремі галузі економіки певної держави-члена.

(43) Заходи загального застосування, що не надають переваг лише окремим суб'єктам господарювання або окремим товарам, не підпадають під дію статті 107(1) ДФЄС.

(44) Відповідно до статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) державна підтримка вважається державною допомогою, якщо така підтримка, крім відповідності іншим умовам, спотворює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

4. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ ПОВІДОМЛЕННЯ

(45) Криворізькою міською радою встановлено єдиний розмір ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до Кодексу, та не встановлені індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих суб'єктів господарювання та/або не звільнено їх від сплати таких податків та зборів. Ставки встановлені залежно від місця розташування (зональності) та типів об'єктів нерухомості.

(46) Отже, встановлення ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у меншому розмірі за максимальний, що визначений Кодексом, у межах територіальної громади міста Кривого Рогу не надає переваг суб'єктам господарювання та не має вибіркового характеру.

(47) Тобто, встановлення Криворізькою міською радою ставок із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідає Кодексу та не надає переваг суб'єктам господарювання і не містить вибіркового характеру, отже, зазначений захід не є державною допомогою відповідно до статті 1 Закону (Закон N 1555-VII).

(48) Рішенням встановлено перелік пільг для фізичних осіб, наданих відповідно до підпункту 266.4.2 пункту 266.4 статті 266 Податкового кодексу України, із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у розмірі 100 %. Разом із тим пільги з податку не застосовуються до об'єкта/об'єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються в підприємницькій діяльності). Отже, не виконується одна з ознак державної допомоги, а саме: пільга надається не суб'єктам господарювання.

(49) Отже, встановлення Криворізькою міською радою пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не є державною допомогою відповідно до Закону (Закон N 1555-VII).

Враховуючи викладене, керуючись статтями 7 і 16 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", статтями 8 (Закон N 1555-VII) і 10 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) та пунктом 14 розділу IV Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 04.03.2017 N 2-рп (Розпорядження N 2-рп), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2016 року за N 501/28631, зі змінами, затвердженими розпорядженням Антимонопольного комітету України від 13.09.2018 N 18-рп (Розпорядження N 18-рп), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 листопада 2018 року за N 1337/32789, на підставі інформації, наданої Виконавчим комітетом Криворізької міської ради, Департамент моніторингу і контролю державної допомоги постановив:

Визнати, що підтримка (фінансування), яку буде надавати Виконавчий комітет Криворізької міської ради відповідно до рішення Криворізької міської ради від 24.04.2019 N 3669 "Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у м. Кривому Розі на 2020 рік" у формі встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за рахунок місцевих ресурсів на період з 01.01.2020 по 31.12.2020 обсягом 173850000 гривень у межах, визначених Податковим кодексом України, не є державною допомогою відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

Відповідно до частини десятої статті 11 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) Антимонопольний комітет України може відкликати прийняте ним рішення, якщо воно прийнято на підставі недостовірної інформації, що призвело до прийняття необгрунтованого рішення, та прийняти нове рішення у порядку, встановленому цією статтею (Закон N 1555-VII).

 

Голова Комітету

Ю. Терентьєв




 
 
Copyright © 2003-2019 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали