ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

01.09.2011 р.

N К/9991/23962/11


Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі суддів - Сіроша М. В., Бим М. Є., Васильченко Н. В., Мойсюка М. І., Харченка В. В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за касаційною скаргою Державної інспекції з енергозбереження на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18 січня 2011 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 березня 2011 року у адміністративній справі за позовом Відкритого акціонерного товариства "Дніпроенерго" до Територіального управління Державної інспекції з енергозбереження у Дніпропетровській області, Державної інспекції з енергозбереження про визнання постанови нечинною, встановила:

У листопаді 2009 року ВАТ "Дніпроенерго" звернулося до суду із позовом до територіального управління Державної інспекції з енергозбереження у Дніпропетровській області, Державної інспекції з енергозбереження про визнання постанови за N 15-5/3.12-122 від 20.10.2009 р. про застосування економічних санкцій внаслідок нераціонального витрачання електричної енергії нечинною.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 18 січня 2011 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 березня 2011 року, позовні вимоги задоволено.

Обґрунтовуючи вказане рішення, суди посилались на неправомірне застосування Державною інспекцією з енергозбереження для нарахування фінансових санкцій Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії між електропередавальною організацією та її споживачами, оскільки ВАТ "Дніпроенерго" не є електропередавальною організацією, а належить до виробників електричної енергії; незастосування порядку узгодження терміну для виконання робіт по вдосконаленню технологічних процесів.

Не погоджуючись із рішеннями судів, Державна інспекція з енергозбереження звернулася з касаційною скаргою з вимогою скасування рішень судів першої та апеляційної інстанції та відмови у позову, посилаючись на порушення ними норм матеріального і процесуального права.

ВАТ "Дніпроенерго" подано заперечення на зазначену касаційну скаргу про залишення рішень судів без змін та відмову у її задоволенні.

Вивчивши матеріали адміністративної справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

За наслідками перевірки використання ВАТ "Дніпроенерго" паливно-енергетичних ресурсів на теплових електростанціях та теплових електроцентралях Територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Дніпропетровській області складено акт за N 15-5/321-116 від 20.10.2009 р., яким встановлено перевитрати електричної енергії за рахунок відхилення коефіцієнту потужності від величини нормативного (граничного) значення.

На підставі вказаного акту Держінспекцією ухвалено постанову за N 15-5/3.12 від 20.10.2009 р. про застосування до товариства економічних санкцій у розмірі 9320120,17 грн. за перевитрати електричної енергії.

20.10.2009 р. Державною інспекцією з енергозбереження видано припис за N 15-5/3.21-116, яким зобов'язано товариство до 20.11.2009 р. виконати режимно-налагоджувальні роботи на паливовикористовуючому обладнанні парових котлоагрегатах, перевірку якості налагоджувальних робіт, здійснити погодження звітів та режимних карток; усунути перевитрати електричної енергії в електричних мережах за рахунок відхилення коефіцієнту потужності від величини нормативного (граничного) значення.

Наказом Державного комітету України з енергозбереження від 04.08.2000 року за N 64 затверджено Порядок проведення перевірок ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів на підприємствах, в установах та організаціях та усунення фактів їх неефективного використання, яким визначений механізм накладення та стягнення підвищеної плати за перевитрати електроенергії.

Застосування санкцій внаслідок перевитрат паливно-енергетичних ресурсів здійснено на підставі акта перевірки та відповідно до чинних законодавчих актів, зокрема, Закону України "Про енергозбереження", абз. 3 розд. 2 додатка до постанови Кабінету Міністрів України за N 699 від 02.09.93 р. "Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві", постанови Кабінету Міністрів України за N 935 від 22.10.2008 р. "Про організацію державного контролю за ефективним (раціональним) використанням паливно-енергетичних ресурсів".

Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про помилкове застосування Держінспекцією під час обчислення фінансових санкцій Методики обчислення плати за перетікання реактивної електроенергії між електропередавальною організацією та її споживачами, затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України за N 19 від 17.01.2002 р., оскільки вона застосовується до відносин між електропередавальною організацією та її споживачами.

ВАТ "Дніпроенерго" є виробником електричної енергії і для розрахунку перевитрат надавало Держінспекції довідки про витрати електроенергії на власні потреби для технологічного процесу виробництва електричної та теплової енергії.

Відповідно до п. 4 постанови Кабінету Міністрів України за N 1039 від 29.06.2000 р. "Положення про Державну інспекцію з енергозбереження", Державна інспекція має право застосовувати економічні санкції до підприємств відповідно до законодавства у разі виявлення фактів перевитрати ними зазначених ресурсів унаслідок неефективного (марнотратного) їх використання.

Економічні заходи для забезпечення енергозбереження передбачені, зокрема, у пп. "е", "є" ст. 11 Закону України "Про енергозбереження", які полягають у введенні плати за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів у вигляді надбавок до діючих цін та тарифів залежно від перевитрат паливно-енергетичних ресурсів щодо витрат, встановлених стандартами; застосуванні економічних санкцій за марнотратне витрачання палива та енергії внаслідок безгосподарної або некомпетентної діяльності працюючих.

Нераціональне (неефективне) використання паливно-енергетичних ресурсів визначено Законом України "Про енергозбереження", як прямі втрати паливно-енергетичних ресурсів, їх марнотратне витрачання та використання паливно-енергетичних ресурсів понад показники питомих витрат, визначених системою стандартів, а до введення в дію системи стандартів нормами питомих витрат палива та енергії.

Прямими втратами паливно-енергетичних ресурсів є втрата паливно-енергетичних ресурсів поза технологічними процесами (вид нераціонального використання паливно-енергетичних ресурсів).

Марнотратне витрачання паливно-енергетичних ресурсів визначається, як систематичне, без виробничої потреби, не зумовлено вимогами технічної безпеки недовантаження або використання на холостому ходу електродвигунів, електропечей та іншого електро- і теплоустаткування та ін.

Відповідно до абз. 3 розділу 2 додатка до постанови Кабінету Міністрів України за N 699 від 02.09.93 р. "Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві", якщо перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів викликані технологічною недосконалістю процесів і на виконання робіт потрібні значні матеріальні і фінансові ресурси, то за погодженням із споживачем встановлюється термін для їх виконання. У разі невиконання робіт у зазначений термін споживач надалі до їх завершення сплачує за перевитрачений обсяг газу та інших паливно-енергетичних ресурсів у подвійному розмірі встановленої на них ціни.

Оскільки припис про усунення порушення і постанова про застосування економічних санкцій датуються 20.10.2009 р., ВАТ "Дніпроенерго" фактично не надано строк для усунення виявлених перевіркою порушень і одночасно застосовано економічні санкції.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що економічні санкції за перевитрати паливно-енергетичних ресурсів були застосовані до товариства неправомірно, оскільки ВАТ "Дніпроенерго" було позбавлено права усунення цих порушень.

Колегія суддів вважає, що при вирішенні спору Запорізький окружний адміністративний і Дніпропетровський апеляційний адміністративний суди ухвалили законне і обґрунтоване рішення про задоволення позовних вимог.

Підстав для скасування рішень судів немає.

Згідно ч. 1 ст. 224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 210, 220, 222, 223, 224, 231, 254 КАС України колегія суддів ухвалила:

Касаційну скаргу Державної інспекції з енергозбереження залишити без задоволення.

Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 18 січня 2011 року і ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 березня 2011 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, визначених статтею 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Суддя

М. В. Сірош





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали