ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА

24.11.2010 р.

N 2а-10652/10/2670


Постанову залишено без змін(згідно з ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 березня 2011 року) (Ухвала N 2а-10652/10/2670)

Постанову скасовано(згідно з постановою Вищого адміністративного суду України від 25 жовтня 2011 року) (Постанова N К/9991/22351/11)

За позовом

заступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів

до

Київської міської ради

3-і особи

Товариства з обмеженою відповідальністю "Янтра",
Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації),
Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка

про

визнання протиправним та скасування рішення від 26.02.2010 р. N 72/3510

Суддя

О. В. Головань

Секретар

Г. А. Тітова

Представники:

 

Від прокуратури:

Р. Ю. В.

Від позивача:

не з'яв. (клопотання про розгляд справи за відсутності представника)

Від відповідача:

не з'яв.

Від 3-ї особи-1:

не з'яв.

Від 3-ї особи-2:

не з'яв.

Від 3-ї особи-3:

Ф. Ю. О. довіреність N [...] від 02.11.2010 р.; К. А. В., А. А. А. - п/к (дов. від 01.07.2010 р.).


Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені про визнання протиправним та скасування рішення Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Янтра" для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торгівельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрою території з наземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 в Печерському районі м. Києва".

В судовому засіданні 24.11.2010 р. оголошено резолютивну частину постанови про задоволення позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:

Рішенням Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 товариству обмеженою відповідальністю "Янтра" передано земельні ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрою території з наземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі міста Києва.

Заявник - прокуратура м. Києва, що звернулася до суду в інтересах держави в особі Державного комітету України із земельних ресурсів - вважає вказане рішення протиправним та просить його скасувати з таких підстав.

Перевіркою встановлено, що відповідно до висновків Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА від 26.11.2007 N 19-13695, Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві від 01.10.2008 р. N 05-08/6460, Головного управління охорони культурної спадщини від 01.02.2008 р. N 684 та Програми комплексного розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень у центральній частині міста, затвердженої рішенням Київради від 19.07.2005 р. N 806/3381, частина земельної ділянки площею 0,13 га, що перебуває у користуванні Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка НАН України належить до об'єктів природно-заповідного фонду - спеціалізований парк Національний ботанічний сад імені М. М. Гришка НАН України.

Згідно Генерального плану міста, затвердженого рішенням Київради від 28.03.2002 р. N 370/1804 (як це зазначено у висновку Головного Управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА від 26.11.2007 р. N 19-13695), територія, що пропонується до відведення загальною площею 0,87 га, за функціональним призначенням належить частково до зони зелених насаджень загального користування та частково до території вулиць та доріг.

Належність земельних ділянок орієнтовними розмірами 0,34 га та 0,529 га до земель рекреаційного призначення підтверджується також і висновком Головного управління охорони культурної спадщини КМДА від 01.02.2008 р. N 684.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України", ст. ст. 44, 51, 52 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду включаються ботанічні сади, а до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст. На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може вплинути на природний стан цих земель.

На землях природно-заповідного фонду згідно ст. ст. 7, 32 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На території ботанічних садів забороняється діяльність, що не пов'язана з виконанням покладених на них завдань і загрожує збереженню колекцій флори.

Постановою Верховної Ради України "Про невідкладні заходи зі збереження територіальної цілісності Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України" від 13.01.2009 р. N 850-VI введено мораторій на виділення земельних ділянок на відстані не менше 200 метрів від меж земельної ділянки Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України до моменту встановлення його охоронної зони.

Таким чином, відведення земельних ділянок, які є зоною зелених насаджень загального користування та землями рекреаційного призначення, при цьому 0,13 га з яких є землями природно-заповідного фонду, суперечить вимогам законодавства.

Також встановлено, що відповідно до висновків Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА від 26.11.2007 р. N 19-13695, Головного управління охорони культурної спадщини КМДА від 01.02.2008 р. N 684, Державної служби з питань національної спадщини від 22.02.2008 р. N 22-332/35 земельні ділянки (орієнтовними площами 0,34 га та 0,529 га), які плануються до відведення, розташовані в Центральному історичному ареалі міста, зоні охоронюваного ландшафту (відповідно до рішення Київради від 16.07.79 р. N 920, розпорядження КМДА від 17.05.2002 N 979) та в історичній місцевості Звіринець. Історико-культурна цінність даних ділянок не досліджена.

Відповідно до ст. 37 Закону України "Про охорону культурної спадщини", п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. N 318 "Про затвердження Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць" опрацюванню проектної документації на будівництво у межах історичних ареалів повинно передувати розроблення історико-містобудівних обгрунтувань. Будівельні та інші роботи, що можуть призвести до руйнування об'єктів культурної спадщини, проводяться тільки після повного дослідження цих об'єктів за рахунок коштів замовників зазначених робіт.

Враховуючи наведені вимоги законодавства, висновком Головного Управління охорони культурної спадщини КМДА від 01.02.2008 р. N 684 зобов'язано ТОВ "Янтра" розробити історико-містобудівне обгрунтування граничних архітектурно-планувальних параметрів об'єкту будівництва з оцінкою його впливу на збереження традиційного характеру середовища, зокрема, природно-ланшафтного, а також, під контролем Головного управління охорони культурної спадщини, обстежити ділянки щодо наявності об'єктів археології, в тому числі тих, що можуть бути виявлені.

Вказані вимоги органу архітектури та охорони культурної спадщини ТОВ "Янтра" не виконано.

Відповідно до ст. 53 Земельного кодексу України, ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини", п. п. 11, 14 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. N 318 "Про затвердження Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць" частина територій історичних ареалів, а саме, охоронювані археологічні території, історичні центри належать до земель історико-культурного призначення.

В охоронних зонах здійснюється реставрація та реабілітація пам'яток, забезпечується охорона традиційного характеру середовища. Зони охоронюваного ландшафту можуть використовуватися для рекреації з мінімальним упорядженням і для традиційної діяльності, що не порушує ландшафт.

Таким чином, будівництво офісно-торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрою території з наземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі міста Києва вкрай негативно вплине на історичну місцевість Звіринець, де розташовані ділянки, що підлягають забудові.

Також встановлено, що частина земельної ділянки загальною площею 0,23 га відводиться за рахунок земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 10.12.68 р. N 2060 "Про відвод земельної ділянки обласному управлінню будівництва та експлуатації шосейних шляхів під будівництво тягової підстанції в Печерському районі" (площею 0,01 га), відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради від 06.12.76 р. N 1420/42 "Про відведення Київській ТЕЦ-5 земельної ділянки під будівництво кафе в Печерському районі" (загальною площею 0,22 га).

Всупереч ст. 123 Земельного кодексу України та вимог висновків Головного управління Держкомзему в місті Києві від 11.12.2008 р. N 04-03-5/567 та Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища КМДА від 26.11.2007 р. N 19-П695 проект відведення не погоджений попередніми землекористувачами.

Відповідно до приміток вказаних висновків їх чинність втрачає свою дію при невиконанні передбачених ними умов, тоді як в даному випадку вони не виконані.

Крім того, висновок державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2008 р. N 95/06-19, яким погоджено проект землеустрою ТОВ "Янтра" за вказаною адресою, Головним управлінням Держкомзему у місті Києві скасовано.

В даному випадку Київська міська рада, приймаючи рішення про відведення ТОВ "Янтра" земельної ділянки, порушила встановлений державою порядок надання у власність, користування або оренду земельних ділянок.

В якості державного органу, в інтересах якого заявлено позов, визначено Державний комітет України із земельних ресурсів, на який покладено здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Позивач - Державний комітет України із земельних ресурсів - у наданих письмових поясненнях просить суд позовні вимоги задовольнити.

Відповідач - Київська міська рада - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України Київській міській раді належить право розпорядження землями територіальної громади м. Києва, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до Закону.

Таким чином, рішення Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 прийнято Київською міською радою в межах повноважень, у відповідності з Земельним кодексом України.

До Київської міської ради надійшло клопотання ТОВ "Янтра" про надання земельної ділянки у користування та була надана згода Київського міського голови від 27.07.2007 р. N Д-3119 на складання проекту відведення земельної ділянки по вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі м. Києва.

Проект відведення земельної ділянки був погоджений у встановленому законом порядку з усіма відповідними службами.

В проекті містяться висновки Головного Управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 26.12.2007 р. N 19-13695 та від 30.10.2008 N 09-13485, висновок Кишської міської санепідемстанції від 24.01.2008 р. N 514, висновки Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві 01.10.2008 р. N 05-08/6460 та від 28.11.2008 р. N 05-09/6459, висновок Головного управління охорони культурної спадщини від 01.02.2008 р. N 684, висновок Державної служби з питань національної культурної спадщини від 22.02.2008 р. N 22-332/35, дочірнього підприємства "Інститут генерального плану міста Києва" від 23.10.2007 р. N 3261, Київського комунального об'єднання зеленого будівництва та експлуатації зелених насаджень "Київзеленбуд" від 08.10.2008 р. N 148-2392, ВАТ "Спеціалізоване управління протизсувних підземних робіт" від 21.05.2008 р. N 8/1-760 та Головного управління земельних ресурсів від 04.12.2008 р. N 05-4005.

З твердженням про відсутність погодження з попередніми землекористувачами відповідач не погоджується, оскільки позивачем не вказано норму законодавства, що порушена в даному випадку.

Посилання на умову висновку Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) від 26.11.2007 р. N 19-13695, на думку відповідача, є безпідставними з огляду на те, що йдеться про попередній висновок щодо складання проекту відведення земельної ділянки. Згодом, враховуючи, що станом на 30.10.2008 р. ст. 123 Земельного кодексу України не передбачала погодження проекту відведення земельної ділянки із землекористувачами, Головне управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища погодило проект відведення земельної ділянки по вул. Мічуріна, 56 м. Києві (висновок N 09-13485), не висуваючи такої вимоги.

Щодо висновку Головного управління Держкомзему в місті Києві від 11.12.2008 р. 04-03-5/567, то станом на 11.12.2008 р. і надалі ст. 123 Земельного кодексу України не визначала обов'язкового погодження із землекористувачами.

Також безпідставними відповідач вважає посилання на невиконання ТОВ "Янтра" вимог органу архітектури та та охорони культурної спадщини щодо розробки історико-містобудівного обгрунтування та обстеження ділянки щодо наявності об'єктів археології як на підставу визнання незаконним рішення Київської міської ради, оскільки йдеться про вчинення певних дій товариством після прийняття радою відповідного рішення, що не доводить протиправності рішення ради. При цьому, ТОВ "Янтра" не обмежено термінами щодо виконання вимог даних висновків.

Висновок державної експертизи землевпорядної документації, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Янтра", Головним управлінням Держкомзему у місті Києві скасовано, однак, даний висновок був чинний на час затвердження проекту відведення земельної ділянки рішенням Київської міської ради. На думку відповідача, скасування наказом Головного управління у м. Києві висновку експертизи від 11.12.2008 р. N 95/06-19 не доводить протиправності оскаржуваного рішення Київради.

Крім того, відповідач вважає, що Київрада не порушувала прав та інтересів позивача у справі - Державного комітету України із земельних ресурсів, тому позов пред'явлений прокуратурою в його інтересах безпідставно.

3-я особа - Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - проти задоволення позовних вимог заперечила з таких підстав.

Рішення Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 прийняте в порядку, встановленому чинним законодавством України, за наслідками розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України погоджений органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури, охорони культурної спадщини та отримав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи.

Листом від 22.02.2008 р. N 22-332/35 Державною службою з питань національної культурної спадщини Міністерства культури і туризму України встановлено вимогу щодо будівництва офісно-торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом за проектною документацією, розробленою на підставі історико-містобудівного обгрунтування з урахуванням оточуючого середовища.

Відповідно до Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. N 318, розроблення історико-містобудівних обгрунтувань повинно передувати опрацюванню проектної документації на будівництво, реконструкцію будівель і споруд у межах історичних ареалів.

Таким чином, відповідно до норм чинного законодавства історико-містобудівне обгрунтування розробляється на стадії розроблення проектної документації на будівництво об'єкта у межах історичних ареалів, а не під час розроблення та погодження проекту відведення земельної ділянки та прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування.

Державна служба з питань національної культурної спадщини Міністерства культури і туризму України листом від 22.02.2008 р. 22-332/35 погодила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі м. Києва згідно вимог ст. 32 Закону України "Про охорону культурної спадщини".

Крім того, рішенням Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. N 806/3381, привівши її показники у відповідність до п. 6 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 31 "Про оформлення права користування земельними ділянками".

Вказане, на думку 3-ї особи, свідчить про законність оскаржуваного рішення Київської міської ради.

3-я особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Янтра" - представника до судового засідання не скерувала, пояснень щодо позовних вимог не надала.

3-я особа повідомлялася про час та місце розгляду справи згідно адреси, зазначеної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - 01014, м. Київ, вул. Мічуріна, 56 (витяг станом на 10.09.2010 р.).

3-я особа - Національний ботанічний сад імені М. М. Гришка - позовні вимоги підтримав, зазначивши наступне.

Згідно Чергового кадастрового плану (витяг з бази даних Державного земельного кадастру від 04.12.2008 року знаходиться в матеріалах справи) земельна ділянка (позначена 82:100) не тільки межує з землями, на які оформлене постійне користування Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка (позначені 82:102), але й займає їх частину.

В Реєстрі земельних ділянок земельну ділянку надано на наступних умовах: оренда на 3 роки (за умови подальшого викупу), оренда на 15 років.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про невідкладні заходи зі збереження територіальної цілісності Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України" N 850 від 13.01.2009 р. Кабінету Міністрів України було постановлено встановити по периметру земельної ділянки Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України охоронну зону не менше 200 метрів від її меж, до моменту та затвердити її межі та положення, що визначає правовий режим земель зазначеної охоронної зони.

До моменту встановлення охоронної зони (та виконання зазначених дій) постановою Верховної Ради України встановлено мораторій на виділення земельних ділянок на відстані не менше 200 метрів від меж земельної ділянки Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України. На даний момент Кабінетом Міністрів України не встановлено охоронну зону.

Ст. 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" та ст. ст. 44, 51, 52 Земельного кодексу України визначають, що землі Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка відносяться до земель природно-заповідного фонду. Ці землі мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність, на них забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Ст. 32 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" встановлює, що на території ботанічних садів забороняється будь-яка діяльність, що не пов'язана з виконанням покладених на них завдань і загрожує збереженню колекцій флори. Розміщення офісно-торгівельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та з наземним паркінгом на частині території поряд з територією ботанічного саду може негативно вплинути на стан природних комплексів та загрожуватиме збереженню колекцій флори.

Також 3-я особа посилається на те, що на порушення вимог ст. 123 Земельного кодексу України при відведенні земельної ділянки не додано документів на підтвердження письмової згоди землекористувача.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін та 3-х осіб, суд дійшов висновку про те, що позовна заява є обгрунтованою та підлягає до задоволення з таких підстав.

Дотримання вимог законодавства щодо отримання згоди попередніх землекористувачів

Згідно матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю "Янтра" для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торговельно-розважального комплексу з підземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі ТОВ "Янтра" подано заяву на надання у користування земельної ділянки 18.06.2007 р., тоді як остаточне рішення Київської міської ради N 72/3510 з цього приводу прийняте 26.02.2010 р.

Протягом вказаного періоду законодавство, на підставі якого здійснювалося оформлення документів для передачі земельних ділянок, зокрема, ст. 123 Земельного кодексу України, зазнавала змін.

На думку суду, за таких обставин, при прийнятті остаточного рішення про виділення земельної ділянки мають застосовуватися положення законодавства, чинні саме на момент прийняття рішення (в тому числі, відповідна редакція ст. 123 Земельного кодексу України).

В даному випадку, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач виходив з того, що оскільки станом 30.10.2008 р. ст. 123 Земельного кодексу України не передбачала погодження проекту відведення земельної ділянки із землекористувачами, то відповідачем правомірно взято до уваги погодження Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища проекту відведення земельної ділянки по вул. Мічуріна, 56 м. Києві (висновок N 09-13485), в якому така вимога відсутня.

Проте, з вказаним висновком відповідача суд погодитися не може, оскільки, як було зазначено вище, під час прийняття оскаржуваного рішення необхідно було враховувати вимоги до документів на виділення земельної ділянки, що існували станом на час прийняття відповідного рішення.

Таким чином, заявником мали були подані документи, що свідчать про погодження попередніми землекористувачами відведення земельних ділянок, що в даному випадку зроблено не було.

Зокрема, згідно матеріалів землепроектної документації відведена земельна ділянка на вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі міста Києва площею 0,87 га складається з таких частин:

частина земельної ділянки площею 0,01 га належить до земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 10.12.68 р. N 2060 "Про відвод земельної ділянки обласному управлінню будівництва та експлуатації шосейних шляхів під будівництво тягової підстанції в Печерському районі";

частина земельної ділянки площею 0,20 га належить до земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради від 06.12.76 р. N 1420/42 "Про відведення Київській ТЕЦ-5 земельної ділянки під будівництво кафе в Печерському районі";

частина земельної ділянки площею 0,16 га відноситься до земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10 "Про поновлення меж відводу території Центрального Республіканського ботанічного саду Академії наук Української РСР в Печерському районі";

частина земельної ділянки площею 0,50 га належить до міських земель, не переданих у власність чи користування.

При цьому, в пояснювальній записці до землепроектної документації зазначено про те, що п. 6 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. рішення виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10 визнано таким, що втратило чинність.

З врахуванням цього твердження в подальшому в документації на погодження землевідводу вказана частина земельної ділянки рахувалася як така, що відноситься до земель, не переданих у власність і користування.

Зокрема, у висновку 05 від 01.10.2008 р. Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві, висновку N 05-4005 від 04.12.2008 р. Головного управління земельних ресурсів КМДА, висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 11.12.2008 р. N 04-03-5/567 Головного управління Держкомзему у м. Києві відсутня інформація про виділення ТОВ "Янтра" земельної ділянки за рахунок земель, наданих у користування Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка НАН України п. 6 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р., тоді як перераховані інші рішення про виділення частин земельної ділянки іншим користувачам.

Між тим, згідно рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 "Про оформлення права користування земельними ділянками" (копія якого міститься у матеріалах проектної документації), на п. 6 якого міститься посилання у пояснювальній записці, крім положення про визнання таким, що втратило чинність, рішення виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10, міститься інше положення - про оформлення Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка НАН України права постійного користування земельною ділянкою площею 129, 86 га для експлуатації та обслуговування будівель і споруд ботанічного саду на вул. Тимірязєвській, 1 у Печерському районі м. Києва за рахунок земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10 "Про поновлення меж відводу території Центрального Республіканського ботанічного саду Академії наук Української РСР в Печерському районі".

Тобто, вказаним рішенням Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка виділено в користування ті самі землі, що були йому попередньо виділені рішенням виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10, і на підставі вказаного рішення Київради ботанічному саду видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 09.11.2005 р. (міститься в матеріалах проектної документації та матеріалах адміністративної справи).

Про необхідність прийняття рішення про виділення земельної ділянки поза межами території Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка йдеться також в висновку N 07-1182-В від 26.11.2007 р., тоді як вказаний висновок фактично не враховано, оскільки оскаржуваним рішенням передано у користування ТОВ "Янтра" і частину земельної ділянки, що передана у користування Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка у розмірі 0,13 га.

Таким чином, при прийнятті рішення про відведення земельної ділянки обов'язковим було отримання погодження попереднього користувача частини земельної ділянки - Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка, що в даному випадку зроблено не було.

В матеріалах справи міститься копія листа Національної академії наук України на адресу ТОВ "Янтра" від 26.12.2007 р. N 16/1067/1-40, згідно якого повідомлено про погодження на звільнення земельної ділянки орієнтовною площею 0,13 га по вул. Мічуріна, 56 у Печерському районі м. Києва як такої, що не входить до землекористування ботанічного саду.

Проте, вказаний лист не може розглядатися як згода на передачу земельної ділянки іншому землекористувачу, оскільки Національна академія наук України не була і не є землекористувачем вказаної земельної ділянки, тоді як ним є Національний ботанічний сад імені М. М. Гришка, що є окремою юридичною особою.

Крім того, вказаний лист містить недостовірну інформацію щодо права землекористування, оскільки вказані 0,13 га рішенням Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 передані Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка, про що видано відповідний акт.

З врахуванням вищевикладеного, при оформленні документації для прийняття оскаржуваного рішення не враховано факт передачі в користування частини земельної ділянки у розмірі 0,13 га Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка НАН України та не отримано його згоду на передачу земельної ділянки іншому користувачу.

Також суд зазначає, що вимоги про отримання згоди попередніх землекористувачів (не лише Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка НАН України) містяться у:

висновку Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища N 07-1182-В від 26.11.2007 р. щодо отримання згоди Печерської РДА як замовника містобудівної документації та висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. При чому, у наступному листі Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 30.10.2008 р. N 09-13485 зазначено про необхідність виконання вимог, викладених у листі Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища N 19-13695 (висновок N 07-1182-В від 26.11.2007 р.), у зв'язку з чим твердження представника відповідача про відсутність у листі від 30.10.2008 р. N 09-13485 такої вимоги є безпідставним;

висновку Головного управління Держкомзему у м. Києві від 11.12.2008 р. N 04-03-5/567 до проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, в якому зазначено про погодження землевідведення за умови згоди попереднього землекористувача;

висновку державної експертизи землевпорядної документації від 11.12.2008 р. N 95/067-19, яким передабачено необхідність долучення до проекту землеустрою згоди попередніх землекористувачів.

Дотримання законодавства про природно-заповідний фонд

Оскільки земельна ділянка, виділена ТОВ "Янтра"рішенням Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510, в частині 0,13 га є територією Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка, то питання розпорядження вказаною земельною ділянкою, а також прилеглими територіями, має вирішуватися з врахуванням особливостей, визначених законодавством.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про природно-заповідний фонд" ботанічні сади відносяться до природно-заповідного фонду України.

Відповідно до ст. 44 Земельного кодексу України до земель природно-заповідного фонду України відносяться, в тому числі, штучно створені об'єкти - ботанічні сади.

Згідно ст. 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Законодавством чітко не визначено, яка конкретно діяльність заборонена на землях природно-заповідного фонду, зокрема, яка діяльність може вважатися такою, що негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.

Проте, приймаючи рішення стосовно передачі такої земельної ділянки або її частини іншому користувачу, відповідний державний орган чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний визначити з врахуванням всіх наявних документів та обставин потенційний негативний вплив на стан природного комплексу ботанічного саду.

На думку суду, цілком очевидно, що будівництво та обслуговування офісно-торгівельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрій території з наземним паркінгом матиме негативний вплив на стан природного комплексу ботанічного саду, що є достатнім для відмови у виділенні земельної ділянки для таких цілей.

Крім того, станом на 26.02.2010 р. Верховною Радою України було прийнято Постанову від 13.01.2009 р. "Про невідкладні заходи зі збереження територіальної цілісності Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України", згідно якої введено мораторій на виділення земельних ділянок на відстані не менше 200 метрів від меж земельної ділянки Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України до моменту встановлення його охоронної зони, а також надано доручення Кабінету Міністрів України вжити відповідних заходів щодо встановлення охоронної зони не менше 200 метрів від меж земельної ділянки ботанічного саду.

Таким чином, хоча станом на 26.02.2010 р. і не було прийнято рішення щодо визначення меж охоронної зони Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України, це питання перебувало в стані опрацювання і було запроваджено мораторій на виділення земельних ділянок у вказаній зоні, тоді як виділена ТОВ "Янтра" земельна ділянка знаходиться саме в цій зоні.

Дотримання вимог законодавства про охорону культурної спадщини

Згідно матеріалів справи земельна ділянка, розташована у м. Києві по вул. Мічуріна, 56, розташована в історичному ареалі міста, зоні охоронюваного ландшафту, на землях рекреаційного призначення (рішення Київської міської ради від 28.03.2002 р. N 370/1804, розпорядження КМДА від 17.05.2002 р. N 979), історичній місцевості Звіринець (назва з'явилась за доби Київської Русі, означаючи спеціально відведене місце князівських полювань на дикого звіра, що ретельно охоронялися від сторонніх мисливців). У Звіринці виявлено печери, чий вік, ймовірно, сягає докиївської доби. Вперше згадується у 1070 р., коли гора Звіринець із прилеглими дворами була подарована Видубецькому монастирю князем Всеволодом Ярославичем. Право цього володіння у 1608, 1628, 1690 та ін. роки підтверджувалося грамотами польських королів і російських князів. Наприкінці XVIII ст. Звіринець перейшов у відання київської міської влади. Від 1854 р. мав статус передмістя Києва. Історико-культурна цінність ділянок не досліджена.

Відповідно до ст. 37 Закону України "Про охорону культурної спадщини" з метою захисту об'єктів археології, в тому числі тих, що можуть бути виявлені, надання земельних ділянок здійснюється за погодженням відповідних органів охорони культурної спадщини згідно із законом.

Згідно висновку Головного управління охорони культурної спадщини від 01.02.2008 р. N 648 надано згоду на передачу в орендне користування вказаних земельних ділянок. При цьому, зазначено про необхідність розробити наукове історико-містобудівне обгрунтування граничних архітектурно-планувальних параметрів об'єкту будівництва з оцінкою його впливу на збереження традиційного характеру середовища, зокрема, природно-ландшафтного, а також, під контролем Головного управління охорони культурної спадщини обстежити ділянку щодо наявності об'єктів археології, у тому числі тих, що можуть бути виявлені.

Суд погоджується з відповідачем та 3-ю особою (Головним управлінням земельних ресурсів) про те, що згідно чинного законодавства, зокрема, вимог Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обстеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. N 318, історико-містобудівне обгрунтування розробляється на стадії розроблення проектної документації на будівництво об'єкта у межах історичних ареалів, а не під час розроблення та погодження проекту відведення земельної ділянки та прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування, тому його відсутність сама по собі не може бути підставою для висновку про незаконність прийнятого рішення про виділення земельної ділянки.

Проте, згідно змісту висновку він діє протягом одного року з моменту реєстрації, тоді як станом на 26.02.2010 р. пройшло вже два роки з моменту його надання (01.02.2008 р.)

Прийняття до уваги при прийнятті рішення про виділення земельної ділянки простроченого висновку є підставою для визнання рішення незаконним.

Дотримання законодавства щодо висновків державної експертизи землевпорядної документації

Згідно ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань.

Згідно ст. 28, 30 Закону замовники та розробники державної експертизи зобов'язані виконувати вимоги висновків державної експертизи.

Згідно ст. 35 Закону у разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи; висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

11.12.2008 р. висновком державної експертизи землевпорядної документації N 95/06-19, затвердженим начальником Головного управління Держкомзему у м. Києві, проект землеустрою не був затверджений, а був скерований на доопрацювання.

Таким чином, проект землеустрою в даному випадку не міг бути переданий на розгляд Київської міської ради, а мав бути скерований на доопрацювання згідно викладених у висновку зауважень та пропозицій.

Зацікавлені особи не скористалися своїм правом спростування висновку державної експертизи в порядку, передбаченому ст. 37 Закону.

Відповідно до ст. 38 Закону рішення, прийняті відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування на підставі висновків державної експертизи, що скасовані або визнані недійсними, можуть бути в установленому законом порядку оскаржені до суду.

Таким чином, Київська міська рада порушила вимоги Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", що є окремою підставою для скасування оскаржуваного рішення.

Таким чином, при прийнятті рішення Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Янтра" для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торгівельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрою території з наземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 в Печерському районі м. Києва" допущено такі порушення чинного законодавства:

не враховано право користування Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України земельною ділянкою площею 0,13 га, що увійшла до виділеної ТОВ "Янтра" земельної ділянки площею 0,87 га;

не отримано згоди попередніх землекористувачів на передачу земельної ділянки (в тому числі, Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України) на порушення вимог ст. 123 Земельного кодексу України;

прийнято до уваги висновок Головного управління охорони культурної спадщини від 01.02.2008 р. N 648, термін дії якого завершився;

не взято до уваги запровадження Постановою Верховної Ради України від 13.01.2009 р. "Про невідкладні заходи зі збереження територіальної цілісності Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України" мораторію на виділення земельних ділянок на відстані не менше 200 метрів від меж земельної ділянки Національного ботанічного саду ім. М. М. Гришка НАН України до моменту встановлення його охоронної зони;

не дотримано вимог висновку державної експертизи землевпорядної документації N 95/06-19 від 11.12.2008 р., затвердженого начальником Головного управління Держкомзему у м. Києві.

Щодо п. 1 оскаржуваного рішення суд зазначає наступне.

Згідно його змісту внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. N 806/3381, привівши її показники у відповідність до п. 6 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 "Про оформлення права користування земельними ділянками".

Як було зазначено вище, п. 6 вказаного рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 Національному ботанічному саду імені М. М. Гришка виділено в користування ті самі землі, що були йому попередньо виділені рішенням виконавчого комітету Київської міської Ради народних депутатів від 07.05.79 р. N 561/10, і на підставі вказаного рішення Київради ботанічному саду видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою 09.11.2005 р.

Таким чином, п. 6 рішення Київської міської ради від 23.12.2003 р. N 317/1192 жодних змін до меж землекористування не вносить, відповідно, відсутні підстави для змін Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста для приведення їх у відповідність з п. 6 вказаного рішення.

Щодо визначення прокуратурою в якості позивача Державного комітету України із земельних ресурсів, то суд не може погодитися з висновком відповідача про безпідставність визначення його в якості позивача, оскільки згідно чинного законодавства саме на цей центральний орган виконавчої влади покладено функцію здійснення державного контролю за використанням та охороною земель (п. 1, 3, 4 Положення про Державний комітет України із земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.2008 р. N 224).

Відповідно, будь-які рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування щодо відведення земельних ділянок, прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, безпосередньо стосуються Державного комітету України із земельних ресурсів.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано; безсторонньо; добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно; з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно.

Вищевказані порушення чинного законодавства свідчать про порушення принципу законності під час прийняття оскаржуваного рішення, що є підставою для його скасування.

На підставі вищевикладеного, ст. 160 - 163, 186 КАС України, суд постановив:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Київської міської ради від 26.02.2010 р. N 72/3510 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "Янтра" для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-торгівельно-розважального комплексу з підземним паркінгом та благоустрою території з наземним паркінгом на вул. Мічуріна, 56 в Печерському районі м. Києва".

3. Постанова може бути оскаржена в порядку ст. 186 КАС України.

 

Суддя

О. В. Головань





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали