ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

12.04.2017 р.

N К/800/31510/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі: головуючого, судді - Горбатюка С. А. (доповідач), суддів: Мороз Л. Л., Стрелець Т. Г., секретар судового засідання - Носенко Л. О., за участі: представника Державного підприємства "Іскра" - Д. Н. В., розглянувши у відкритому судовому засіданні у касаційному порядку у залі суду справу за позовом Державного підприємства (далі - ДП) "Іскра" до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області, треті особи: Міністерство аграрної політики та продовольства України, ОСОБА_5, Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області, про визнання протиправними та скасування наказів за касаційними скаргами ОСОБА_5 та Головного управління Держгеокадастру в Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2016 року, встановила:

ДП "Іскра" у Харківському окружному адміністративному суді пред'явило позов до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області, треті особи: Міністерство аграрної політики та продовольства України, ОСОБА_5, Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області про визнання протиправними та скасування наказів.

Просило визнати протиправними та скасувати накази Головного управління Держгеокадастру в Харківській області від 22 вересня 2015 року "Про затвердження документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки" N 1877-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_1, площею 23,4519 га, N 1879-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 94,5019 га, N 1859-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 94,7474 га, N 1861-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_5 площею 18,9094 га, N 1866-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_7 площею 7,0833 га, N 1868-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_4, площею 99,9486 га, N 1894-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_8 площею 98,2953 га, N 1895-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_9 площею 1,62 га, N 1856-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_6 площею 96,8995 га, N 1858-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_16 площею 2,0462 га, N 1880-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_10 площею 94,2555 га, N 1882-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_12 площею 3,59 га, N 1865-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_14 площею 71,1225 га, N 1867-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_15 площею 9,7245 га, N 1860-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_43 площею 22,9022 га, N 1862-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_11 площею 48,7606 га, N 1870-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером 6321781500:02:000:0024 площею 30,9253 га, N 1872-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_23 площею 6,5525 га, N 1874-СТ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_17 площею 32,9075 га, N 1881-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_13 площею 1,27 га, N 1884-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_22 площею 61,5229 га, N 1891-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_19 площею 43,3303 га, N 1893-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_18 площею 12,2130 га, N 1887-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_42 площею 49,6602 га, N 1889-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_41 площею 4,3677 га, N 1876-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_21 площею 43,4267 га, N 1878-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_34 площею 1,5900 га, N 1863-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_31 площею 27,9385 га, N 1864-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_33 площею 12,0900 га, N 1855-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_35 площею 36,3694 га, N 1857-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_20 площею 3,6 га, N 1886-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_32 площею 29,7491 га, N 1888-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_38 площею 7,6060 га, N 1890-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_37 площею 13,499 га, N 1892-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_24 площею 21,2675 га, N 1852-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_30 площею 2,6900 га, N 1853-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_36 площею 9,3603 га, N 1854-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_39 площею 22,4659 га, N 1883-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_25 площею 8,41 га, N 1885-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_26 площею 16,6597 га, N 1873-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_40 площею 13,6583 га, N 1875-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_29 площею 8,0992 га, N 1869-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_27 площею 5,0517 га, N 1871-СГ на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_28 площею 14,2885 га.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 23 червня 2016 року, залишеною без зміни ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2016 року, адміністративний позов ДП "Іскра" задоволено у повному обсязі.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_5 та Головне управління Держгеокадастру в Харківській області подали касаційні скарги.

В касаційних скаргах ОСОБА_5 та Головне управління Держгеокадастру в Харківській області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просять рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог

За приписами частини другої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційних скарг, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до спільного наказу Мінагрополітики та Міноборони від 28 вересня 2006 року N 553/562 "Про передачу цілісних майнових комплексів військових радгоспів Міністерства оборони України до сфери управління Міністерства аграрної політики України", у листопаді 2006 року складено відповідний акт приймання-передачі майна та землі військового радгоспу "Іскра" до сфери управління Міністерства аграрної політики України наказом Міністерства аграрної політики України від 12 грудня 2006 року N 761 військовий радгосп "Іскра" був перейменований на ДП "Іскра".

ДП "Іскра" є правонаступником майнових прав та обов'язків військового радгоспу "Іскра".

Розпорядженням голови Зміївської районної державної адміністрації Харківської області від 02 лютого 2007 року N 93 ДП "Іскра" було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж земельних ділянок та складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки загальною площею 2787,4407 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього військового радгоспу "Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.

На виконання вказаного розпорядження Зміївської районної державної адміністрації Харківської області ДП "Іскра" отримало довідку про присвоєння кадастрових номерів ДП "Іскра" на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області.

Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видало накази, якими фізичній особі ОСОБА_5 надано дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, які фактично перебувають у користуванні ДП "Іскра", розташованих на території Великогомільшанської сільської ради Зміївського району Харківської області в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, а також накази про затвердження технічної документації та укладення договорів.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи оспорювані накази відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством України.

Колегія суддів апеляційного суду погодилась з такими висновками суду першої інстанції.

Водночас, ухвалюючи рішення, суди обох інстанцій виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів.

На думку колегії суддів Вищого адміністративного суду України такий висновок не ґрунтується на правильному застосуванні норм процесуального права з огляду на таке.

Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.

Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб'єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 КАС України).

Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція), яка є частиною національного законодавства України, визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у справі "Zand v. Austria" від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з "…" питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів "…". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, вирішує спір, що підлягає розгляду судом іншої юрисдикції.

Отже, до юрисдикції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Згідно з частиною четвертою статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Таким чином, спори з приводу прийняття суб'єктом владних повноважень рішень які стосуються набуття фізичною чи юридичною особою права користування земельною ділянкою мають вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції (в залежності від складу сторін за позовом), оскільки виникає спір про право цивільне. Тобто при здійсненні повноважень власника землі відповідач є рівноправним суб'єктом земельних відносин, дії якого спрямовані на реалізацію права розпоряджатися землею. У цьому випадку відсутня підпорядкованість одного учасника земельних правовідносин (фізична особа) іншому (Держгеокадастр), яка має місце під час здійснення владних управлінських функцій.

Враховуючи, що предметом спору у вказаній справі є перевірка правильності формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі відповідних прав щодо неї, колегія суддів дійшла висновку, що вказана справа не підлягає розгляду за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

Аналогічний висновок щодо застосування вищезазначених норм матеріального права міститься у постановах Верховного Суду України від 11 листопада 2014 року (справа N 21-493а14) (Постанова N 21-493а14) та від 09 грудня 2014 року (справа N 21-308а14) (Постанова N 21-308а14).

Відповідно до частини першої статті 244-2 КАС України висновок Верховного Суду України щодо застосування норми права, викладений у його постанові, прийнятій за результатами розгляду справи з підстав, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 237 цього Кодексу, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права.

Статтею 1 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

У частині третій статті ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" визначено, що місцеві господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають з господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені процесуальним законом до їх підсудності.

Отже, за суб'єктним складом сторін та сутністю спору дана справа не підлягає розгляду адміністративними судами у порядку, визначеному КАС України.

Згідно пунктом 1 частини першої статті 157 КАС України суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до частини першої статті 228 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і залишає позовну заяву без розгляду або закриває провадження у справі з підстав, встановлених статтями 155 і 157 цього Кодексу.

На підставі наведеного, керуючись статтями 157, 210, 220, 228 КАС України, колегія суддів ухвалила:

Касаційні скарги ОСОБА_5 та Головного управління Держгеокадастру в Харківській області задовольнити частково.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 23 червня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2016 року скасувати.

Провадження в адміністративній справі за позовом Державного підприємства "Іскра" до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області, треті особи: Міністерство аграрної політики та продовольства України, ОСОБА_5, Відділ Держгеокадастру у Зміївському районі Харківської області про визнання протиправними та скасування наказів, закрити.

Роз'яснити, що даний спір може бути вирішений у порядку господарського судочинства.

Ухвала є остаточною, оскарженню не підлягає і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Судді:

С. А. Горбатюк

 

Л. Л. Мороз

 

Т. Г. Стрелець




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали