Шановні партнери! Всі ціни, інформація про наявність та терміни доставки документів актуальні.


Додаткова копія: Про визнання протиправною постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 24.01.2017 р.

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

14.11.2019 р.

Справа N 826/5485/17

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І. О., суддів: Кобаля М. І., Мельничука В. П., при секретарі - Рейтаровській О. С., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2019 року (Рішення N 826/5485/17) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії, встановив:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом у якому, з урахуванням заяв про зміну предмету позову, просила:

- визнати протиправною постанову Центральної виборчої комісії N 6 від 24.01.2017 р. "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року" (Постанова N 6) в частині призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради, у зв'язку з чим скасувати її окремі положення, а саме виключити слова "Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці)" з додатку 15 цієї постанови (Постанова N 6);

- зобов'язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення в межах її повноважень про організацію підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів перших місцевих виборів депутатів Менської міської ради об'єднаної територіальної громади та Менського міського голови з врахуванням скасування призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначала, що 29 грудня 2016 р. Стольненською сільською радою прийнято рішення "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Це рішення стало підставою для призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 року.

У подальшому рішення від 29.12.2016 р. було скасовано самою Стольненською сільською радою.

На переконання позивача, після прийняття названого рішення до території Менської об'єднаної громади вже не входять села Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці, а відтак вибори на Стольненській виборчій дільниці N 740450 відбулися незаконно.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2019 року (Рішення N 826/5485/17) у задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову про задоволення позову.

Зокрема, скаржник зазначає, що відповідно до статті 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон N 157-VIII) об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом (Закон N 157-VIII) з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

Водночас рішення Стольненської сільської ради від 29.12.2016 р. не набрало чинності, оскільки не було оприлюднено.

Апелянт акцентує увагу на тому, що в силу положень пункту 7 Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів (Порядок N 32) Центральна виборча комісія встановлює відсутність правових підстав для призначення перших місцевих виборів та у зв'язку із цим приймає рішення про повернення звернення разом з усіма документами Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації у разі невідповідності звернення вимогам Конституції України та законів України.

Посилаючись на статтю 24 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) позивач наполягає на тому, що Центральна виборча комісія наділена повноваженнями щодо прийняття рішення про неможливість проведення виборів до органів місцевого самоврядування на окремих територіях Менського району: Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач стверджує про законність та обгрунтованість судового рішення, зазначаючи, що звернення Чернігівської обласної державної адміністрації щодо призначення перших виборів депутатів Менської міської ради об'єднаної територіальної громади та Менського міського голови, а також додані до нього документи повністю відповідали Конституції України та законам України.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням Голови Чернігівської обласної державної адміністрації N 759 від 12 грудня 2016 р. затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Менської міської ради, Макошинської селищної ради, Бірківської, Блистівської, Величківської, Дягівської, Киселівської, Куковицьбкої, Лісківської, Осьмаківської, Садової, Семенівської, Синівської, Слобідської, Стольненської, Ушнянської, Фесківської сільських рад Менського району Чернігівської області "про добровільне об'єднання територіальних громад".

29 грудня 2016 р. Стольненською сільською радою Менського району Чернігівської області прийнято рішення "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Згідно цьому рішенню Стольненська сільська рада вирішила об'єднатись з територіальними громадами міста Мена, сіл Киселівка, Комарівка, селища Прогрес, сіл Величківка, Вільне, селища Садове, села Нові Броди, села Дягова, села Феськівка, села Осьмаки, сіл Ушня, Дібрівка, Ліски, Майське, Максаки, Луки, селища міського типу Макошине, села Остапівка, сіл Куковичі, Овчарівка, Загорівка, селища Куковицьке, села Слобідка, сіл Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці, села Бірківка, сіл Блестова, Дерепівка, Семенівка, Синявка в Менську міську територіальну громаду з адміністративним центром у м. Мена.

12 січня 2017 р. Голова Чернігівської обласної державної адміністрації направив до Центральної виборчої комісії звернення щодо призначення перших виборів депутатів Менської ради об'єднаної територіальної громади.

24 січня 2017 р. Центральною виборчою комісією прийнято постанову N 6 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 р." (Постанова N 6).

Відповідно до пункту 3 додатку 15 (Постанова N 6) до названої постанови до переліку об'єднаних територіальних громад, утворених в межах Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 30 квітня 2017 р. включено Менську міську об'єднану територіальну громаду до якої, зокрема, увійшла Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці).

Рішенням Стольненської сільської ради від 04 квітня 2017 р. скасовано рішення від 29.12.2016 р. "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

10 квітня 2017 р. ОСОБА_1 звернулась до Центральної виборчої комісії із заявою, у якій просила внести зміни до додатка 15 до постанови N 6 від 24.01.2017 р. (Постанова N 6), виключивши слова "Стольненська сільська рада (села Стольне, Дмитрівка, Лазарівка, Чорногорці)".

Листом N 21-30-658 від 13.04.2017 р. відповідач повідомив про те, що скасування або призупинення розпочатого виборчого процесу законодавством не передбачено. Центральна виборча комісія також посилалась на те, що у зв'язку з відсутністю законодавчого врегулювання вихід окремих територіальних громад зі складу об'єднаної територіальної громади наразі вбачається неможливим.

Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" від 5 лютого 2015 р. N 157-VIII (Закон N 157-VIII) схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об'єднання територіальних громад у п'ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Згідно частини 4 названої статті Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон N 157-VIII) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частини 5 статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон N 157-VIII) у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об'єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об'єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об'єднання територіальних громад.

Частиною 1 статті 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон N 157-VIII) установлено, що об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом (Закон N 157-VIII) з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону (Закон N 157-VIII).

Згідно частини 8 статті 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (Закон N 157-VIII) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об'єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Частиною 7 статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 р. N 595-VIII (Закон N 595-VIII) передбачено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Відповідно до частини 5 статті 15 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів.

Таким чином, приймаючи постанову N 6 від 24 січня 2017 р. "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 30 квітня 2017 р." (Постанова N 6) Центральна виборча комісія діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів наголошує, що предметом спору у цій справі є саме названа постанова (Постанова N 6).

На момент її прийняття у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про повернення звернення разом з усіма документами Чернігівській обласній державній адміністрації, а подальше скасування Стольненською сільською радою рішення від 29.12.2016 р. "Про добровільне об'єднання територіальних громад" не має наслідком незаконність постанови про призначення перших виборів, оскільки станом на 24.01.2017 р. вона була чинною.

Помилковим є посилання скаржника на те, що відповідно до пункту 7 Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії N 32 від 12.02.2016 р. (Порядок N 32), Центральна виборча комісія встановлює відсутність правових підстав для призначення перших місцевих виборів та у зв'язку із цим приймає рішення про повернення звернення разом з усіма документами Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації у разі невідповідності звернення вимогам Конституції України, законів України та цього Порядку (Порядок N 32).

Судом не встановлено, а позивачем не доведено, що звернення Чернігівської обласної державної адміністрації від 12 січня 2017 р. не відповідає вимогам Конституції України та законів України.

Так, в апеляційній скарзі ОСОБА_1 посилається на те, що рішення Стольненської сільської ради від 29.12.2016 р. не набрало чинності, оскільки не було оприлюднено.

Тобто фактично позивачем ставиться під сумнів не саме звернення, а документи до нього додані.

Водночас, жодним нормативним актом не передбачено обов'язок Центральної виборчої комісії перевіряти факт оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування.

Відповідно ж до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Що стосується вимоги про зобов'язання відповідача прийняти рішення, в межах її повноважень, про організацію підрахунку голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів перших місцевих виборів депутатів Менської міської ради об'єднаної територіальної громади та Менського міського голови з врахуванням скасування призначення перших місцевих виборів на території Стольненської сільської ради, то у цій частині судова колегія зазначає наступне.

Відповідно до частини 3 статті 11 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) виборчий процес включає такі етапи: утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Статтею 26 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) здійснення підрахунку голосів виборців, поданих на виборчій дільниці та складання протоколів про підрахунок голосів виборців віднесено до компетенції дільничних виборчих комісій.

За змістом статті 79 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і гласно членами дільничної виборчої комісії на її засіданні, яке проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Засідання дільничної виборчої комісії починається відразу після закінчення голосування, проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів та по всіх виборчих округах, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці, відповідно до вимог, передбачених цим Законом.

Відповідно до частин 6 (Закон N 595-VIII), 7 статті 83 Закону України "Про місцеві вибори" (Закон N 595-VIII) за наявності відповідно оформлених актів, складених уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів та офіційними спостерігачами - суб'єктами відповідного виборчого процесу, про порушення вимог цього Закону (Закон N 595-VIII) під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що дозволяє територіальній виборчій комісії поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців. У разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної комісії територіальна комісія зобов'язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Із матеріалів справи вбачається, що 30.04.2017 р. відбулися вибори депутатів та голови Менської міської ради об'єднаної територіальної громади Чернігівської області.

За результатами голосування були складені протоколи про підрахунок голосів виборців та про підсумки голосування.

Із наведеного випливає, що прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців віднесено до компетенції територіальної комісії.

Крім того, за будь яких обставин організація повторного підрахунку голосів виборців після завершення виборчого процесу є неможливою.

З огляду на викладене судова колегія не вбачає підстав для задоволення позову.

Такого ж висновку дійшов і суд першої інстанції.

Разом з тим, ухвалюючи рішення у справі окружний адміністративний суд не звернув увагу на те, що 01.09.2017 р. позивачем була подана заява про зміну предмету спору і не розглянув усі заявлені позовні вимоги.

За таких обставин ухвалене у справі судове рішення підлягає скасуванню з прийняттям постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 315 ( N 2747-IV), 317 ( N 2747-IV), 321 ( N 2747-IV), 322 ( N 2747-IV), 325 Кодексу адміністративного судочинства України ( N 2747-IV), суд постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2019 року (Рішення N 826/5485/17) скасувати та ухвалити нове судове рішення.

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 19 листопада 2019 р.

 

Головуючий суддя

І. О. Лічевецький

Суддя

М. І. Кобаль

Суддя

В. П. Мельничук




 
 
Copyright © 2003-2019 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали