ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

05.12.2013 р.

N К/800/51752/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: головуючого - Білуги С. В., суддів: Гаманка О. І., Загороднього А. Ф., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2010 у справі за позовом Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко" до Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області про визнання рішення не чинним та скасування вимоги, встановила:

У лютому 2010 року Закрите акціонерне товариство "Райз-Максимко" звернулося до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області про визнання рішення не чинним та скасування вимоги.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2010 в задоволенні позову Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко" відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2010 апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Райз-Максимко" було задоволено. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2010 було скасовано. Визнано нечинною вимогу Управління Пенсійного фонду України від 01.12.2009 N Ю573 про сплату боргу. Визнано нечинним та скасовано рішення Управління Пенсійного фонду України від 21.12.2009 N 246 про застосування до Хухрянської філії Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко" фінансових санкцій за донарахування сум своєчасно не обчислених та не сплачених страхових внесків у розмірі 177095,76 грн.

Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2010 скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Перевіривши наведені доводи в касаційній скарзі, рішення судів щодо застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції було встановлено, що з 11.11.2009 по 01.12.2009 працівниками Управління Пенсійного фонду України проведено планову перевірку Хухрянської філії з питань дотримання вимог законодавства щодо нарахування, обчислення та сплати внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів до органів Пенсійного фонду України за період з 19.02.2008 по 01.10.2009, за результатами якої виявлено порушення пункту 6 частини 2 статті 17, статті 19, частини 2 статті 20 та пункту 8 Прикінцевих положень Закону України від 9 липня 2003 року "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", пунктів 4.1, 4.2, 4.4 розділу 4 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 N 21-1, про що 01.12.2009 складено акт N 42.

На підставі зазначеного акта Управління Пенсійного фонду України прийняло спірні вимогу та рішення N 246.

Закрите акціонерного товариства "Райз-Максимко" є юридичною особою, має ряд філій, у тому числі й Хухрянську, щодо якої Управління Пенсійного фонду України винесло спірну вимогу та рішення N 246. Хухрянська філія не є юридичною особою та діє від імені Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко".

Також встановлено, позивач протягом 2008 - 2009 років мав статус платника фіксованого сільськогосподарського податку.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок", особи можуть бути зареєстровані як платники фіксованого сільськогосподарського податку, якщо такі особи є сільськогосподарськими підприємствами різних організаційно-правових форм, передбачених законами України, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції, а також рибницькі, рибальські та риболовецькі господарства, які займаються розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах), у яких сума, одержана від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки за попередній звітний (податковий) рік, перевищує 75 відсотків загальної суми валового доходу.

Вимогами статті 4 Закону України "Про систему оподаткування" (чинного на час виникнення спірних відносин) платниками податків і зборів (обов'язкових платежів) є юридичні і фізичні особи, на яких згідно з законами України покладено обов'язок сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі).

Абзацом сьомим пункту 1 статті 4 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" для платників фіксованого сільськогосподарського податку збір на обов'язкове пенсійне страхування визначається окремо за спеціальною ставкою від об'єкта оподаткування.

Зі змісту преамбули Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" вбачається, що зміна умов і норм загальнообов'язкового державного пенсійного страхування здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону.

Пунктом 5 частини дев'ятої статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою або подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку та іншої звітності, передбаченої законодавством, до територіальних органів ПФУ накладається штраф у розмірі 10 відсотків суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період, за кожний повний або неповний місяць затримки подання відомостей, звітності, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а в разі повторного протягом року такого порушення - у розмірі 20 відсотків зазначених сум та не менше 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Питання нарахування та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України врегульовані Законами України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" відповідними підзаконними актами та Положенням про порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.99 року N 658 (чинним на час виникнення спірних відносин).

До суб'єктів права на користування спеціальною пільговою ставкою нарахування страхових внесків віднесені платники фіксованого сільськогосподарського податку. Закон не дає підстав для розширеного тлумачення поняття платника такого податку за рахунок його філій, що не є юридичними особами.

Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про задоволення позовних вимог Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко" про визнання рішення не чинним та скасування вимоги.

Таким чином рішення суду першої інстанції ухвалено відповідно до закону і скасоване помилково, а тому касаційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду апеляційної інстанції скасуванню, а рішення суду першої інстанції залишенню в силі.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ухвалила:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області задовольнити.

Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.12.2010 - скасувати.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2010 у справі за позовом Закритого акціонерного товариства "Райз-Максимко" до Управління Пенсійного фонду України в Охтирському районі Сумської області про визнання рішення не чинним та скасування вимоги залишити в силі.

Ухвала оскарженню не підлягає.

 

Головуючий

С. В. Білуга

Судді:

О. І. Гаманко

 

А. Ф. Загородній




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали