ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

від 15 травня 2012 року

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі: головуючого Кривенка В. В., суддів: Гусака М. Б., Коротких О. А., Кривенди О. В., Маринченка В. Л., Панталієнка П. В., Прокопенка О. Б., Терлецького О. О., Тітова Ю. Г., розглянувши в порядку письмового провадження за винятковими обставинами справу за позовом Особи 1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі - управління ПФУ), третя особа - управління Служби безпеки України в м. Києві, про зобов'язання вчинити дії з перерахунку пенсії, встановила:

У листопаді 2007 року Особа 1 звернувся до окружного адміністративного суду м. Києва з позовом, у якому з урахуванням уточнення позовних вимог просив зобов'язати управління ПФУ здійснити перерахунок пенсії за вислугу років з 1 листопада 2006 року, виходячи з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням з військової служби відповідно до грошового атестата згідно із Законом України від 9 квітня 1992 року N 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон N 2262-XII) та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумами пенсії.

Позовні вимоги мотивував тим, що після звільнення з військової служби за станом здоров'я в запас йому призначено пенсію за вислугу років з 1 листопада 2006 року на підставі Закону N 2262-XII. Проте при її обчисленні порушено вимоги частини третьої статті 43 цього Закону в редакції Закону України від 4 квітня 2006 року N 3591-IV "Про внесення змін до деяких законів України з питань пенсійного забезпечення та соціального захисту військовослужбовців" (набрав чинності з 29 квітня 2006 року; далі - Закон N 3591-IV), оскільки пенсію нараховано відповідно до грошового атестата виходячи із розміру грошового забезпечення за останні 24 календарні місяці служби підряд перед звільненням та без урахування щомісячної пенсійної надбавки, яку він отримував під час проходження служби.

Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 30 травня 2008 року позов задовольнив.

Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 17 вересня 2009 року, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 листопада 2011 року, скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким у позові відмовив.

У заяві про перегляд судових рішень Верховним Судом України з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), Особа 1 просить скасувати ухвалу Вищого адміністративного суду України від 17 листопада 2011 року, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17 вересня 2009 року та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

На обґрунтування заяви додано постанову Вищого адміністративного суду України від 10 березня 2009 року, в якій по-іншому і правильно, на думку позивача, застосовано частину третю статті 43 Закону N 2262-XII та статтю 40 Закону України від 20 грудня 2005 року N 3235-IV "Про Державний бюджет України на 2006 рік" (далі - Закон N 3235-IV).

Перевіривши наведені заявником доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України вважає, що заява підлягає задоволенню з таких підстав.

Вищий адміністративний суд України у справі, яка розглядається, погодився з висновками апеляційного суду про те, що при вирішенні питання про призначення позивачу пенсії суб'єкт владних повноважень мав керуватися положеннями статті 40 Закону N 3235-IV, яким установлено порядок визначення грошового забезпечення для обчислення пенсій особам, звільненим з військової служби, та пунктом 30 статті 77 зазначеного Закону, згідно з яким дію частини третьої статті 43 Закону N 2262-XII зупинено на 2006 рік.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону N 2262-XII (у редакції Закону від 15 червня 2004 року) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством.

Пунктом 30 статті 77 Закону N 3235-IV дію зазначеної норми зупинено на 2006 рік, а частинами першою та другою статті 40 цього Закону установлено інший порядок визначення заробітку (грошового забезпечення) для обчислення пенсій військовослужбовцям.

Отже, на початку 2006 року існувало дві законодавчі норми щодо обчислення розміру пенсій при їх призначенні колу осіб, на яких поширюється дія Закону N 2262-XII. Одна з цих норм містилася у спеціальному законі, а інша - в законі про Державний бюджет України.

Разом з тим, Законом N 3591-IV внесено зміни до Закону N 2262-XII, зокрема, змінено назву цього Закону, зміст і редакцію окремих статей та доповнено його новими статтями. Так, статтю 43 викладено в іншій редакції, хоча положення частини третьої цієї статті залишились у тому вигляді, що й на час звільнення позивача з військової служби та призначення йому пенсії.

Відповідно до статті 11 Закону N 2262-XII, яка набрала чинності з 29 квітня 2006 року, законодавство про пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, базується на Конституції України і складається з цього Закону, Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та інших нормативно-правових актів України, прийнятих відповідно до цих законів; при цьому зміна умов і норм пенсійного забезпечення зазначених осіб здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Прикінцеві положення Закону N 3591-IV не містять застережень щодо зупинення дії статті 11 та частини третьої статті 43 Закону N 2262-XII на 2006 рік, хоча набрання чинності окремими його нормами, зокрема і частиною дванадцятою статті 43, законодавець відтермінував.

Таким чином, за загальним правилом дії норм права у часі, у зв'язку з набранням чинності з 29 квітня 2006 року Законом N 3591-IV, яким установлено порядок визначення заробітку (грошового забезпечення) для обчислення пенсій військовослужбовцям та заборонено змінювати положення Закону N 2262-XII щодо умов і норм пенсійного забезпечення зазначених у ньому осіб іншими законами, положення пункту 30 статті 77 та частин першої, другої статті 40 Закону N 3235-IV втратили чинність.

Отже, висновок касаційного суду у справі, що розглядається, про правомірність відмови здійснити Особі 1 перерахунок пенсії з урахуванням частини третьої статті 43 Закону N 2262-XII є наслідком порушення правил застосування норм матеріального права, за яких перевагу в застосуванні було надано положенням Закону N 3235-IV, а не прийнятого останнім у часі Закону N 3591-IV, нормами якого судам слід було керуватися під час розгляду цієї справи.

З урахуванням наведеного та відповідно до частини другої статті 243 КАС ухвала Вищого адміністративного суду України від 17 листопада 2011 року підлягає скасуванню, а справа - направленню на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Керуючись статтями 241 - 243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України постановила:

Заяву Особи 1 задовольнити.

Ухвалу Вищого адміністративного суду України від 17 листопада 2011 року скасувати, справу направити на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, передбаченого пунктом 2 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

 

Головуючий:

В. В. Кривенко

Судді:

М. Б. Гусак

 

О. А. Коротких

 

О. В. Кривенда

 

В. Л. Маринченко

 

П. В. Панталієнко

 

О. Б. Прокопенко

 

О. О. Терлецький

 

Ю. Г. Тітов





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали