КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
V сесія VIII скликання

РІШЕННЯ

від 20 грудня 2017 року N 709/3716

Про звернення Київської міської ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо реалізації Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання"

Відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) Київська міська рада вирішила:

1. Направити звернення Київської міської ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо реалізації Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII).

2. Офіційно оприлюднити це рішення у газеті Київської міської ради "Хрещатик".

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку.

 

Київський міський голова

В. Кличко

 

Додаток

Звернення Київської міської ради до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо реалізації Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII)

З 2 серпня 2017 року набрав чинності в повному обсязі Закон України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) (далі - Закон).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) державною допомогою суб'єктам господарювання визнається підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.

Зазначеним Законом (Закон N 1555-VII) встановлено нову процедуру прийняття рішень про надання державної допомоги суб'єктам господарювання з обов'язковим повідомленням уповноваженого органу заздалегідь.

Уповноваженим органом, до функцій якого, зокрема, належить розгляд повідомлень про нову державну допомогу від надавачів такої допомоги у порядку, встановленому Законом (Закон N 1555-VII), надання обов'язкових для розгляду рекомендацій щодо державної допомоги та роз'яснень з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги, а також прийняття рішень про тимчасове припинення та повернення незаконної державної допомоги, визнаної недопустимою для конкуренції, визначено Антимонопольний комітет України (далі - Комітет).

Дія цього Закону (Закон N 1555-VII) розповсюджується як на державні органи, так і на органи місцевого самоврядування усіх рівнів та зачіпає право територіальних громад у частині свободи прийняття рішень з питань соціально-економічного розвитку територій, оскільки державна допомога, надана без повідомлення Комітету, або надана всупереч рішенню Комітету про недопустимість державної допомоги для конкуренції, відповідно до Закону є незаконною державною допомогою.

Варто зазначити, що Закон України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) є рамковим і передбачає розробку низки підзаконних нормативно-правових актів, якими буде визначено конкретні норми для кожної з процедур, передбачених Законом.

Відповідно до пункту 5 прикінцевих та перехідних положень Закону (Закон N 1555-VII) Кабінет Міністрів України зобов'язано протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом (Закон N 1555-VII) забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом.

Однак на сьогодні постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2017 N 468 (Постанова N 468) затверджено лише Порядок повернення незаконної державної допомоги, недопустимої для конкуренції.

Так, важливим критерієм отримання законної державної допомоги, яку не доведеться повертати в майбутньому, є належне використання отримувачем державної допомоги згідно з цілями, на які таку допомогу було надано.

Відповідно до частини другої статті 6 Закону (Закон N 1555-VII) Кабінет Міністрів України визначає критерії оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги, що надається для цілей, передбачених частиною першою статті 6 Закону (Закон N 1555-VII), зокрема, сприяння соціально-економічному розвитку регіонів, рівень життя в яких є низьким або рівень безробіття є високим; виконання загальнодержавних програм розвитку або розв'язання соціальних та економічних проблем загальнонаціонального характеру; сприяння окремим видам господарської діяльності або суб'єктам господарювання в окремих економічних зонах.

Разом з тим, згідно з пунктом 2 частини другої статті 3 Закону (Закон N 1555-VII) перелік послуг, що становлять загальний економічний інтерес, також встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону (Закон N 1555-VII) послуги, що становлять загальний економічний інтерес, - це послуги, пов'язані із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки.

Але на сьогодні критеріїв оцінки допустимості окремих категорій державної допомоги та переліку послуг, що становлять загальний економічний інтерес, Кабінетом Міністрів України не затверджено, що є першим кроком до зволікання процесу та відтермінування надання державної допомоги.

У зв'язку з цим відсутність відповідних нормативно-правових актів, які встановлюють механізм виконання Закону, може призвести до визнання державної допомоги недопустимою для конкуренції, наслідком якої відповідно до положення статті 14 Закону (Закон N 1555-VII) є обов'язок повернення її у повному обсязі.

Не визначено також чітких критеріїв, за якими ресурси держави чи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону (Закон N 1555-VII) мають бути віднесені до державної допомоги.

Тобто Кабінетові Міністрів України доцільно визначити для кожної категорії державної допомоги чіткі умови її функціонування.

Також відповідно до частини дев'ятої статті 9 Закону (Закон N 1555-VII) вимоги до відомостей про господарську діяльність суб'єкта господарювання, який має намір отримати державну допомогу, визначаються відповідним надавачем державної допомоги з урахуванням вимог щодо подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу, встановлених уповноваженим органом.

Таким чином, надавач державної допомоги має самостійно визначити вимоги та необхідний обсяг відомостей про господарську діяльність суб'єкта господарювання, який має намір отримати державну допомогу, для подання такої інформації до Антимонопольного комітету України.

Варто зазначити, що відповідно до Закону (Закон N 1555-VII) на надавачів та отримувачів допомоги покладається широкий спектр прав і обов'язків, тому виникла необхідність у чіткому роз'ясненні щодо їх виконання для представників органів місцевого самоврядування, на які припадає велика кількість випадків необхідної підтримки суб'єктів господарювання.

У зв'язку з цим неможливість практичного забезпечення виконання деяких норм Закону (Закон N 1555-VII) може спричинити затримку реалізації державних, обласних та місцевих програм, а також оперативної фінансової підтримки комунальних підприємств, спрямованих на забезпечення життєдіяльності територіальних громад.

З метою забезпечення прозорості та ефективності функціонування системи державної допомоги та уникнення ситуації правової невизначеності Київська міська рада звертається до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України з проханням встановити чіткий механізм реалізації Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (Закон N 1555-VII) шляхом прийняття відповідних нормативно-правових актів.

 

Київський міський голова

В. Кличко




 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали