МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 30.01.2012 р. N 31-08010-14-27/1941

Аудиторській палаті України


Щодо надання роз'яснень

Міністерство фінансів України (далі - Мінфін) розглянуло лист Аудиторської палати України щодо надання роз'яснень застосування окремих положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (далі - Закон) та нормативно-правових актів з питань фінансового моніторингу і повідомляє.

На виконання вимог Закону Мінфіном розроблено та затверджено наказом від 21.03.2011 N 384 (Наказ N 384) (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2011 року за N 454/19192) Положення про організацію навчання та підвищення кваліфікації працівників, відповідальних за проведення фінансового моніторингу суб'єктів первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Мінфін.

Відповідно до зазначеного Положення (Наказ N 384) оволодіти курсом навчання, скласти екзамен та отримати документ про навчання і підвищення кваліфікації відповідальні працівники можуть у Державній навчально-науковій установі "Академія фінансового управління", віднесеній до сфери управління Мінфіну.

На офіційному веб-сайті Мінфіну діє інформаційний блок "Фінансовий моніторинг", де розміщено правову базу, роз'яснення суб'єктам первинного фінансового моніторингу, рекомендації щодо виявлення схем відмивання коштів, методичні рекомендації щодо мінімізації ризиків бути використаним з метою легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму. Продовжує роботу Інтернет-форум, в якому щоденно відслідковуються запитання щодо здійснення фінансового моніторингу та надаються відповіді на них.

Відповідно до Указу Президента України від 08.04.2011 N 446/2011 (Указ N 446/2011) до повноважень Мінфіну не належить роз'яснення норм Закону.

При цьому звертаємо увагу на те, що згідно із підпунктом "г" пункту 8 частини другої статті 5 Закону суб'єктами первинного фінансового моніторингу є спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу аудитори, аудиторські фірми, фізичні особи - підприємці, які надають послуги з бухгалтерського обліку, у випадках, передбачених статтями 6 і 8 Закону.

Згідно із частиною першою статті 8 Закону виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується аудиторами, аудиторськими фірмами, фізичними особами - підприємцями, які надають послуги з бухгалтерського обліку, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо:

купівлі-продажу нерухомості:

управління активами клієнта;

управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;

залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;

утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.

Водночас інформуємо, що абзац одинадцятий пункту 5.3 Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Мінфін, затвердженого наказом Мінфіну від 22.03.2011 N 392 (Положення N 392), слід розуміти так, що коли аудитори, аудиторські фірми проводять аудит у замовника аудиторської послуги і знаходять фінансову операцію, що підпадає під ознаки, визначені статтею 16 Закону, то вони повинні виявити та зареєструвати таку фінансову операцію в реєстрі фінансових операцій, що підлягає фінансовому моніторингу.

Послуги, які можуть надавати аудитори, аудиторські фірми, перелік яких затверджений рішенням Аудиторської палати України від 22.12.2012 N 244/14 (Перелік N 244/14), можуть підпадати під визначення правочину, що здійснюють аудитори, аудиторські фірми із забезпечення діяльності юридичних осіб та управління ними у поняті частини першої статті 8 Закону, у залежності від того, чи присутні у зазначених правочинах ознаки або ризики фінансового моніторингу визначені у статті 16 Закону.

Аудиторська фірма, як суб'єкт первинного фінансового моніторингу, розробляє програму і правила проведення фінансового моніторингу, що є внутрішнім документом, який визначає механізм реалізації фінансового моніторингу та спрямований на недопущення використання суб'єкта первинного фінансового моніторингу і його відокремлених підрозділів з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.

Правила і Програма розробляються з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та міжнародних стандартів у цій сфері і охоплюють специфіку проведення фінансового моніторингу за всіма напрямами діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу.

Аудитори, аудиторські фірми при наданні послуг з аудиту можуть виявляти фінансові операції, які підлягають фінансовому моніторингу, що були здійснені в минулому, то в такому випадку виявлення та реєстрація таких операцій відбувається в теперішньому часі і в розділі IV форми 2-ФМ "Реєстр фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу" пишеться додаткова інформація про фінансову операцію (коли та при яких обставинах була виявлена фінансова операція, що підлягає фінансовому моніторингу та інше).

 

Перший заступник Міністра

А. Мярковський





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали