АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 16.01.2012 р. N 2-92

Міністерству юстиції України
Міністру
Лавриновичу О. В.


Щодо надання роз'яснення

Шановний Олександре Володимировичу!

Згідно з Законом України "Про аудиторську діяльність" від 22.04.93 N 3125-XII та Статутом Аудиторської палати України, затвердженим рішенням Аудиторської палати України від 21.06.2007 N 180 та погодженим Міністерством юстиції України (наказ N 529/5 від 20.07.2007), Аудиторська палата України є органам, якому державою делеговані повноваження щодо організаційного та методичного забезпечення аудиторської діяльності, прийняття стандартів аудиту та ін.

У зв'язку з неодноразовими запитами практикуючих аудиторів просимо дати відповідь на наступні питання з метою їх правильного розуміння.

1. Щодо сфери застосування Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом".

Відповідно до статті 2 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" від 28.11.2002 N 249-IV (далі - Закон N 249-IV) "дія цього Закону поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також на юридичних осіб, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, що забезпечують проведення фінансових операцій на території України та за її межами ...".

У Законі N 249-IV надано визначення терміна "фінансова операція" як будь-яка дія щодо активів, здійснена за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу (ст. 1 Закону N 249-IV).

Таким чином, чи можна зробити висновок, що якщо дії щодо активів здійснені без допомоги суб'єкта первинного фінансового моніторингу, то такі операції не є фінансовими операціями в розумінні ст. 1 Закону N 249-IV?

2. Щодо правочинів, з участю у підготовці і здійснення яких Закон N 249-IV пов'язує виконання аудиторами та аудиторськими фірмами обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу.

Відповідно до статті 8 Закону N 249-IV виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується, зокрема, аудиторами, аудиторськими фірмами, фізичними особами - підприємцями, які надають послуги з бухгалтерського обліку, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо: купівлі-продажу нерухомості; управління активами клієнта; управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах; залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними; утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.

Відповідно до пункту 6 Порядку взяття на облік суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації ними фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, і подання Державній службі фінансового моніторингу інформації про зазначені та інші фінансові операції, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010 N 747 (далі - Порядок N 747), аудитори, аудиторські фірми, фізичні особи - підприємці, які надають послуги з бухгалтерського обліку, подають Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття їх на облік не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, визначених частиною першою статті 8 Закону.

Таким чином, оскільки відповідно до вищезазначеної норми Постанови N 747 взяття на облік аудиторів та аудиторських фірм пов'язано з фактом встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, визначених частиною першою статті 8 Закону, а взяття на облік є одним з обов'язків аудитора та аудиторської фірми як суб'єкта первинного фінансового моніторингу, просимо надати роз'яснення стосовно такого:

чи зазначені у статті 8 правочини, з якими Закон N 249-IV пов'язує виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу, - це правочини, що мають намір вчиняти замовники аудиторських послуг з третіми особами в майбутньому;

чи зазначені у статті 8 правочини, з якими Закон N 249-IV пов'язує виконання обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу, - це будь-які правочини (договори), що укладаються безпосередньо аудиторами чи аудиторськими фірмами з замовниками аудиторських послуг?

3. Щодо визначання послуг з забезпечення діяльності юридичних осіб чи управління ними.

Виконання аудиторами, аудиторськими фірмами обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу забезпечується, якщо вони беруть участь у підготовці і здійсненні правочину щодо забезпечення діяльності юридичних осіб чи управління ними (стаття 8 Закону N 249-IV). Проте в нормах Закону N 249-IV та інших нормативно-правових актів не надано визначення терміна "послуги з забезпечення діяльності юридичних осіб", а також критеріїв віднесення тих чи інших послуг до таких послуг.

Слід зазначити, що відповідно до Закону "Про аудиторську діяльність" аудиторська діяльність включає в себе організаційне і методичне забезпечення аудиту, практичне виконання аудиторських перевірок (аудит) та надання інших аудиторських послуг. Перелік послуг, які можуть надавати аудитори (аудиторські фірми), визначається Аудиторською палатою України відповідно до стандартів аудиту. Аудитори зобов'язані обмежувати свою діяльність наданням аудиторських послуг.

Рішенням Аудиторської палати України від 22.12.2011 N 244/14 (Перелік N 244/14) затверджено Перелік послуг, які можуть надавати аудитори (аудиторські фірми), в новій редакції (додається).

У зв'язку з зазначеним вище та з урахуванням того, що результатом аудиторських послуг є висловлення незалежної професійної думки, просимо надати визначення послуг з забезпечення діяльності юридичних осіб та надати роз'яснення, які з аудиторських послуг відносяться до послуг з забезпечення діяльності юридичних осіб.

Висловлюючи Вам свою щиру повагу, надіємось на взаєморозуміння та співпрацю.

Додаток на 3 арк.

З повагою,

 

Голова
Аудиторської палати України

І. І. Нестеренко





 
 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали