Шановні партнери! Всі ціни, інформація про наявність та терміни доставки документів актуальні.


Додаткова копія: Щодо окремих питань практичного застосування Закону України від 05 грудня 2019 року N 340-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству"

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 14.02.2020 р. N 1658/8.4.1/32-20

Начальникам міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України

У зв'язку з набранням 16 січня 2020 року чинності Законом України від 05 грудня 2019 року N 340-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" (Закон N 340-IX) (далі - Закон N 340-IX), вважаємо за доцільне довести до відома позицію Мін'юсту щодо окремих питань його практичного застосування.

Законом N 340-IX (Закон N 340-IX), поряд з іншим, в законодавстві змінено загальні підходи до внесення відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) та удосконалено процедури контролю, що дають змогу запобігти порушенню прав та законних інтересів осіб, що звертаються за проведенням реєстраційних дій, а також відновити їх у разі необхідності.

У контексті наведеного слід звернути увагу на нову редакцію статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі - Закон), що застосовується разом з іншими положеннями Закону.

Так, стаття 26 Закону в редакції Закону N 340-IX (Закон N 340-IX) визначає межі і спосіб внесення відомостей до Державного реєстру прав. Наголошуємо, що закріплюючи у частині третій тезу про неможливість скасування або вилучення відомостей про речові права, обтяження цих прав, стаття 26 не змінює повноважень Міністерства юстиції України та його територіальних органів, передбачених частиною шостою статті 37 Закону.

Таким чином, за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України і на цей час приймає вмотивовані рішення, передбачені статтею 37 Закону, зокрема щодо скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав.

Однак на відміну від попередньої редакції Закону відбулися зміни у процедурі та наслідках виконання рішень Міністерства юстиції України, прийнятих за результатами розгляду скарг.

Наразі Законом встановлено, що рішення, передбачене, зокрема підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону, виконується не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав. Для виконання таких рішень повторне подання документів для проведення державної реєстрації прав та сплата адміністративного збору не вимагаються.

При цьому посадова особа Міністерства юстиції України, яка здійснює безпосереднє виконання наказу, відповідно до покладених на неї посадових інструкцій, не лише вносить до Державного реєстру прав інформацію про скасування рішення державного реєстратора, як це було раніше, а й створює нові відомості про речове право.

Нові концептуальні підходи Закону N 340-IX (Закон N 340-IX) вимагають одночасно визначити юридичну долю нерухомого майна у разі скасування рішення про державну реєстрацію права, яке прийнято державним реєстратором з порушенням вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав, тим самим забезпечуючи захист її законного власника чи іншого правоволодільця, та провести державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав. Зазначене жодним чином не відносить Міністерство юстиції України до суб'єктів державної реєстрації, оскільки законодавець наділяє посадову особу Мін'юсту цією функцією виключно у випадку, коли це необхідно для логічного завершення розгляду скарги, поданої в порядку статті 37 Закону та для поновлення прав скаржника.

Таким чином, відтепер, згідно з абзацом другим частини третьої статті 26 Закону, у разі, зокрема, скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону, посадова особа Міністерства юстиції України проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до Закону.

Що стосується алгоритму дій посадової особи Міністерства юстиції України під час виконання рішень, передбачених підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону, то вони повинні відповідати загальним процедурним вимогам Закону з урахуванням нижченаведеного.

Державна реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону, проводиться без подання скаржником відповідної заяви та справляння адміністративного збору на підставі відомостей про речові права, що містилися в Державному реєстрі прав.

Отже, по-перше, посадова особа Міністерства юстиції України самостійно за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав здійснює формування відповідної заяви та на її підставі проводить реєстраційні дії. Підставою звільнення від сплати адміністративного збору у цьому випадку є норми Закону.

По-друге, посадова особа Міністерства юстиції України проводить державну реєстрацію прав з дотриманням відповідних положень частини третьої статті 10 Закону та на підставі відомостей, що містить Державний реєстр прав, включаючи його невід'ємну архівну складову частину.

Виключно у разі відсутності відомостей про речові права в Державному реєстрі прав, тобто проведення державної реєстрації лише на паперових носіях інформації, скаржник надає Міністерству юстиції України оригінали документів, необхідних для проведення державної реєстрації набуття, зміни чи припинення речових прав. Також необхідно враховувати, що заявник для перевірки прав, які виникли в установленому порядку до 01.01.2013, повинен надати також відповідну інформацію від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідні для такої реєстрації.

При цьому посадовим особам Мін'юсту потрібно враховувати вимоги абзацу першого частини сьомої статті 37 Закону щодо виконання рішення Міністерства юстиції України у формі наказу в проміжку не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення, навіть у випадку наявності зобов'язань у заявника щодо подачі оригіналів документів, необхідних для проведення державної реєстрації набуття, зміни чи припинення речових прав.

Так, посадова особа Міністерства юстиції України повинна відповідно до рішення Міністерства юстиції України у формі наказу провести операції припинення, набуття чи зміни речових прав щодо рішень про державну реєстрацію прав, у результаті яких відбулося проведення реєстрації, яка оскаржувалася в порядку, визначеному статтею 37 Закону. Якщо відповідно до відомостей Державного реєстру прав неможливо провести подальші дії для поновлення прав скаржника у зв'язку з тим, що у Державному реєстрі прав відсутня інформація про його права, а заявником у вищезазначений проміжок часу, який необхідний для виконання рішення Міністерства юстиції України, не було надано необхідних документів, посадовою особою Міністерства юстиції України здійснюються дії лише щодо припинення, набуття чи зміни речових прав відповідно до наказу.

При цьому оскільки нормою статті 26 Закону передбачено обов'язок подачі заявником (у разі відсутності таких відомостей про речові права в Державному реєстрі прав) оригіналів документів, необхідних для проведення державної реєстрації набуття, зміни чи припинення речових прав, а ним такі дії в проміжок часу, передбачений для виконання наказу, виконані не були, реєстрація таких прав заявника проводиться державними реєстраторами відповідно до вимог Закону.

Водночас у випадку, коли відомості про речові права особи містяться в Державному реєстрі прав, посадовою особою Міністерства юстиції України не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення Міністерства юстиції України здійснюються реєстраційні дії відповідно до наказу шляхом припинення, набуття чи зміни речових прав, зареєстрованих з порушенням вимог законодавства, а також проводяться всі необхідні дії для поновлення таких прав скаржників на підставі рішень, зазначених у наказі.

Крім того, потрібно враховувати, що у разі, якщо за результатами розгляду скарги Міністерством юстиції України виявлено прийняття державними реєстраторами чи суб'єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, посадова особа Міністерства юстиції України обов'язково скасовує відповідно до вимог статті 37 Закону рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, визначені у наказі як такі, що прийняті з порушенням законодавства, тим самим вказані рішення вважаються скасованими, проте поновлення прав відбувається виключно за процедурою, встановленою статтею 26 Закону, шляхом проведення державної реєстрації набуття, зміни або припинення речових прав та їх обтяжень.

Направляється для відома та врахування під час проведення правороз'яснювальної роботи.

 

Міністр

Д. Малюська




 
 
Copyright © 2003-2019 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали