Щодо питання припинення нарахування оплати за послуги централізованого опалення у зв'язку з відключення квартири від мереж централізованого опалення та переходом на індивідуальне опалення

 

 На час отримання Вами дозволу на відключення квартири від мереж централізованого опалення, питання відключення від мереж централізованого опалення було врегульовано Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630 (далі - Правила), та Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22.11.2005 N 4 (далі - Порядок).

Оскільки дозвіл на відключення квартири від мереж централізованого опалення було отримано 27.09.2007, то роботи по відключенню квартири від мереж централізованого опалення мали бути проведені та оформлені у відповідності із чинними на той час нормативно-правовими документами.

Відповідно до п. 2.2.1 вказаного Порядку при позитивному рішенні міжвідомчої Комісії, щодо надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення, заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж ЦО і ГВП.

Згідно з п. 2.2.2 зазначеного Порядку підставою для відмови у наданні дозволу на відключення від мереж ЦО і ГВП є неможливість забезпечення, у разі відокремлення даного приміщення (секції, під'їзду) від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП, безперебійної роботи інженерного обладнання сусідніх приміщень або будинку в цілому.

Відповідно до п. 2.3 Порядку отримання технічних умов може виконуватись безпосередньо заявником або відповідно до договору проектною чи проектно-монтажною організацією.

Згідно з п. 2.4.1 Порядку разом з проектом індивідуального (автономного) теплопостачання надаються:

- технічні рішення з розрахунками щодо реконструкції існуючої системи теплопостачання: перенесення транзитних стояків, їхня ізоляція, можливе перекладання розподільчих трубопроводів, стояків, заміна дросельних діафрагм, елеваторів, теплолічильників тощо;

- проект теплоізоляції огороджувальних конструкцій, які відокремлюють приміщення з індивідуальним (автономним) теплопостачанням від сусіднього та, можливо, і зовнішніх огороджувальних конструкцій;

- значення тепловіддачі транзитних стояків та трубопроводів, які проходять приміщенням з індивідуальним (автономним) теплопостачанням і, при потребі, теплові навантаження місць загального користування;

- розраховані теплові навантаження об'єкта (квартири, нежитлового приміщення, секції, будинку).

Відповідно до 2.4.2 Порядку проект узгоджується з усіма організаціями, які видали технічні умови на підключення будинку до зовнішніх мереж (слід зазначити, що до звернення заявника додавався лише проект газопостачання квартири).

Згідно з п. 2.5 Порядку відключення приміщень від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП виконується монтажною організацією, яка реалізує проект, за участю представника власника житлового будинку або уповноваженої ним особи, представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника, наймача (орендаря) квартири (нежитлового приміщення) або уповноваженої ними особи.

Згідно з п. 2.6 Порядку по закінченні робіт складається акт про відключення квартири (нежитлового приміщення, секції, під'їзду, будинку) від мереж ЦО і ГВП (додаток 4) і в десятиденний термін подається заявником до Комісії на затвердження.

Згідно з п. 2.7 Порядку після затвердження акта на черговому засіданні Комісії сторони переглядають умови договору про надання послуг з централізованого теплопостачання.

Одночасно зазначаємо, що акт про відключення квартири від мереж централізованого опалення (копія якого додавалась до звернення) оформлено неналежним чином, акт не затверджено Комісією, відсутні номер та дата протоколу міжвідомчої Комісії, що надала дозвіл на відключення, прізвище та ініціали голови Комісії, дата оформлення акта, інформація про кількість та діаметри відключених трубопроводів, а також підписи представника виконавця послуг з ЦО і ГВП та власника квартири.

При цьому, слід звернути увагу на те, що переобладнання системи опалення призводить до розбалансування внутрішньобудинкової системи опалення, яка відноситься до інженерної системи будинку, як цілісного майнового комплексу.

Згідно з вимогами відповідних будівельних норм при проектуванні будинку, в якому передбачається централізоване теплопостачання, всі стояки та внутрішні розподільчі мережі опалення гідравлічно ув'язані для забезпечення стабільної роботи внутрішньобудинкової системи загалом.

Будь-яке втручання в неї шляхом зміни гідравлічного опору (від'єднання від системи централізованого опалення) погіршує роботу системи загалом, чим порушує права інших мешканців, що є недопустимим за Цивільним кодексом України.

Окрім того, відповідно до п. 28 Правил, споживачі, які встановили у квартирі багатоквартирного будинку індивідуальні (автономні) системи опалення, оплачують послуги з централізованого опалення місць загального користування будинку відповідно до методики, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Методика розрахунку кількості теплоти, спожитої на опалення місць загального користування багатоквартирних будинків та визначення плати за їх опалення, затверджена наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 31.10.2006 N 359, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 27.11.2006 за N 1237/13111.

З метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків, а також припинення масового порушення вимог ст. 41 Конституції України в частині недопущення при використанні власності завдання шкоди правам громадян, інтересам суспільства та погіршення екологічної ситуації, ст. 369 Цивільного кодексу України в частині заборони розпорядження спільною сумісною власністю без згоди усіх співвласників, ст. 6 Закону України "Про теплопостачання" в частині оптимального поєднання систем централізованого, помірно-централізованого, децентралізованого та автономного теплопостачання відповідно до затверджених місцевими органами виконавчої влади схем теплопостачання, а також у зв'язку із значною кількістю звернень громадян, що постраждали внаслідок встановлення систем індивідуального опалення (погіршення роботи мереж централізованого опалення внаслідок встановлення індивідуального опалення, пошкодження будівельних конструкцій під час проведення робіт та ін.), звернень про надання матеріальної допомоги від малозабезпечених та соціально незахищених громадян, що проживають у будинках, які переводяться на індивідуальне опалення, та з метою зменшення негативного впливу на технічний стан житлового фонду і комунальної інфраструктури населених пунктів до Правил та Порядку постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 N 1268 та наказом Мінжитлокомунгоспу від 06.11.2007 N 169 (який набув чинності з 09.12.2007) відповідно було внесено зміни.

Зазначені зміни передбачають відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача, а відключення багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів.

Проте, оскільки нормативно-правові акти не мають зворотної дії, то дозволи на відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання, надані до введення в дію наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 31.10.2007 N 169 (тобто до 09.12.2007), є чинними.

При цьому власник повинен отримати технічні умови на розробку проекту індивідуального опалення, замовити проект відключення квартири від мереж централізованого опалення та встановлення індивідуального опалення і, після його погодження у встановленому порядку, має право на проведення робіт з відключення та встановлення індивідуального опалення, за умови, що проведення таких робіт можливе з дотриманням всіх будівельних, протипожежних, санітарних та екологічних норм.

Слід зазначити, що відповідно до Законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про теплопостачання" та "Про житлово-комунальні послуги" повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства, які перебувають у комунальній власності, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, затвердження норм споживання та якості цих послуг, контроль за їх дотриманням, а також здійснення контролю за забезпеченням споживачів тепловою енергією відповідно до нормативних вимог покладено на органи місцевого самоврядування.

Виходячи з зазначеного для вирішення порушеного у зверненні питання, заявнику слід звернутись до органу місцевого самоврядування для вирішення питання щодо можливості належного оформлення робіт по відключенню квартири від мереж централізованого опалення, влаштуванню індивідуального опалення, перегляду умов договору на надання послуг з централізованого опалення та перерахунку за надання послуг з опалення місць загального користування.

Спірні питання, що виникають у сфері теплопостачання, вирішуються шляхом переговорів, або у судовому порядку.

Лист від 26.02.2010 р. N 12/20-11-213

Міністерство з питань житлово-комунального господарства України

По матеріалах «НОРМАТИВ PRO»

 




 

 

 
Copyright © 2003-2018 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали