Шановні партнери! Всі ціни, інформація про наявність та терміни доставки документів актуальні.


Додаткова копія: Щодо закупівлі електроенергії бюджетними установами

ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 16.10.2019 р. N 16-06-06/17717

Державна казначейська служба України (далі - Казначейство) розглянула лист <...> та в межах компетенції повідомляє таке.

Законом України "Про ринок електричної енергії" (Закон N 2019-VIII) (далі - Закон N 2019) визначено засади реформування ринку електричної енергії, реалізація яких передбачена в два етапи.

Перший етап реформування ринку електроенергії розпочався з 01.01.2019 та торкнувся роздрібного ринку - постачальників, які працюють з кінцевими споживачами.

Після прийняття Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) розподіл (транспортування електроенергії) здійснюється суб'єктом природних монополій, а постачання - "приватними" суб'єктами. Тобто послуги з розподілу та постачання електричної енергії надаються окремими суб'єктами господарювання.

Постачання електричної енергії у розумінні Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) не належить до сфери природних монополій та є конкурентним видом діяльності.

Закон України "Про публічні закупівлі" (Закон N 922-VIII) (далі - Закон) застосовується до замовників за умови, що вартість предмету закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, встановлені в абзацах другому і третьому частини першої статті 2 Закону (Закон N 922-VIII).

Таким чином, здійснення закупівлі електроенергії як товару споживачами, які є замовниками згідно з положеннями Закону (Закон N 922-VIII), має здійснюватися за основною процедурою закупівлі - відкритими торгами. Переговорна процедура застосовується як виняток у вичерпному переліку випадків.

Згідно з пунктом 13 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) тимчасово, на період з 01.01.2019 по 31.12.2020, універсальні послуги, крім побутових та малих непобутових споживачів, надаються постачальником таких послуг також бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності.

З огляду на зазначене бюджетні установи мають право закуповувати електроенергію і як товар, і як універсальну послугу. При цьому в обох випадках постачальником може бути одна і та ж юридична особа. Тобто визначений відповідно до Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) електропостачальник, який виконує зобов'язання щодо надання універсальної послуги, може продавати електроенергію не тільки як постачальник універсальної послуги, а й як звичайний постачальник. І якщо в першому випадку тариф на таку послугу затверджує НКРЕКП як регулятор, то в другому ціни є вільними (ціну визначає сам постачальник).

Відповідно до статті 63 Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) у межах території здійснення діяльності одного постачальника універсальних послуг не допускається здійснення діяльності іншими постачальниками універсальних послуг. <...>

Таким чином, відповідно до норм Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) бюджетним установам надано право, проте не зобов'язано, закуповувати електроенергію як універсальну послугу. При цьому придбання електроенергії як універсальної послуги може здійснюватися із застосуванням переговорної процедури відповідно до пункту 2 частини другої статті 35 Закону (Закон N 922-VIII), а саме: відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.

Відповідно до Закону N 2019 (Закон N 2019-VIII) з 01.07.2019 запроваджено реалізацію другого етапу реформування ринку електроенергії, відповідно до якого одночасно починають діяти балансуючий ринок та ринок допоміжних послуг, ринок "на добу вперед" та внутрішньодобовий ринок, двосторонні договори.

У зв'язку із початком функціонування нового ринку електроенергії відбулись зміни у принципах ціноутворення на ринку електроенергії.

Відповідно до умов частини першої статті 36 Закону (Закон N 922-VIII) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених Законом (Закон N 922-VIII).

При цьому істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених у частині четвертій статті 36 Закону (Закон N 922-VIII).

У зв'язку із зміною порядку формування тарифу та рівня тарифу на послуги з передачі електроенергії ("передача" є послугою) бюджетні установи не можуть змінювати умови основного договору, який укладено на придбання електроенергії як товару. В такому випадку така закупівля вважається новим предметом договору.

Однак пунктом 5 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17.03.2016 N 454 (Порядок N 454), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.03.2016 за N 448/28578, визначено, що якщо під час здійснення замовником закупівлі товарів передбачається також закупівля послуги (послуг), пов'язаної (пов'язаних) з поставкою товарів (зокрема, послуги з транспортування, установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо), предметом закупівлі в такому разі є товари за умови, що вартість такої послуги (таких послуг) не перевищує вартості самих товарів. Тобто закупівля електричної енергії як універсальної послуги здійснюється як товар.

Споживачі електричної енергії, які є замовниками за Законом (Закон N 922-VIII), мають здійснювати закупівлі з дотриманням вимог Закону та з урахуванням законодавчих та нормативно-правових актів, які регулюють ринок електричної енергії.

Відповідальність за відповідність заключних договорів вимогам законодавчих та нормативно-правових актів несуть розпорядники бюджетних коштів.

З огляду на зазначене всі учасники бюджетного процесу мають діяти в межах чинного законодавства, не порушуючи вимог законодавчих та нормативно-правових актів.

Для більш детальних роз'яснень з приводу цього питання пропонуємо звернутися до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, яке відповідно до статті 7 Закону (Закон N 922-VIII) здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень, визначених Законом.

 

Перший заступник Голови

В. Дуда




 
 
Copyright © 2003-2019 document.UA. All rights reserved. При використанні матеріалів сайту наявність активного посилання на document.UA обов'язково. Законодавство-mirror:epicentre.com.ua
RSS канали